Lalu: The Fish Who Wanted To Be King (2023)

Dionysos Rising

Lalu: The Fish Who Wanted To Be King (2023)

Kiadó:
Frontiers

Honlap:
facebook.com/vivienlalu

Valami történhetett Vivien Laluval, aki mára a francia progresszív zenei élet szinte egyetlen nagyágyújaként maradt állva (kivéve talán a Spheric Universe Experience-et) egy egyébként sem erős mezőnyben, hiszen időközben olyan nevek tűntek el mellőle, mint pl. az Adagio és a Lord Of Mushrooms. A Frontiers csapatba való fölvételével mintha meg is táltosodott volna; míg a legutóbbi lemezére kilenc évet kellett várni, most mindössze egy évvel később 54 perc vadonat új muzsikával jelentkezett!

Az újdonsült aktivitás egyik hajtóereje alighanem az, hogy az eddig projektszerűen, megannyi vendégmuzsikussal működő formáció a szemünk láttára valódi együttessé látszik alakulni. Míg a tavalyi album zsúfolásig meg volt pakolva sztárvendégekkel, ezen a lemezen már fix zenészek biztosítják az alapot, Joop Wolters pl. a gitár mellett bőgőn is játszik, nem közönséges kompetenciával. A másik nagy "találmány" kétségkívül a kölyökképű Jelly Cardarelli, aki figyelemreméltó magabiztossággal lépett bele Virgil Donati cipőjébe, mivel éppolyan fifikásan és bődületes erővel üti - mit üti! püföli! - a "bőröket".

Komoly kétségekkel ugrottam neki a zenehallgatásnak, mert Lalu nem abban a műfajban alkot, amelyikben - csak úgy - egy év alatt össze lehet pakolni majd' egy órányi új anyagot. Ez a tempó eddig max. Neal Morse-ra volt jellemző. Lalu azonban rám cáfolt, mert ez a lemez semmivel nem marad el az elődjéhez képest, noha a számokat dallamosabbnak, a dalszerkezeteket általában egyszerűbbnek érzem - ez utóbbi alól azért vannak kivételek: pl. éppen a címadó vagy a majd' negyedórás "Amnesia 1916".

A zenei irányvonal sem változott, a metálos, jazzes beütésekkel teletűzdelt progresszív rock olyan benyomást kelt - főleg Damian Wilson hangi adottságai, stílusa és dallamai okán -, mintha egy hormonkezelt, szálkásított Yest hallgatnánk. (Nyilván a borítógrafika sem véletlen.) Ez nem rossz irány, bár nem igazán értem, hogy két billentyűssel (Lalu mellett egy Matt Daniel nevű billentyűs is játszik a csapatban) a muzsika miért nem billentyűgazdagabb (itt most elsősorban szólókra gondolok). Az pedig már végképp csak a "csepűn csomót, tojásban szőrt" tipikus esete, hogy ide nekem - Damian Wilson erényei elismerése mellett - továbbra is hiányzik egy "reszelős" hang - mondjuk épp Björn Janssoné (Ride The Sky, Beyond Twilight)...

Tartuffe

Megosztom Facebookon! Megosztom Twitteren! Megosztom Tumblren!

Navigáció / Forrás

Ez a cikk(részlet) a(z) Dionysos Rising nyilvánosan, bárki számára elérhető RSS csatornájából került automatikusan megjelenítésre. A fenti linkre kattintva eredeti helyén és teljes terjedelmében tekinthető meg. A cikk(részlet)-ben megjelenített fotók és egyéb képi anyagok közvetlenül az eredeti forrás tárhelyéről töltődnek be, azok a metalindex.hu szerverére nem kerülnek feltöltésre. Bármilyen szerzői jogi jellegű kifogás esetén kérjük az eredeti forrás megkeresését, akik felelősségel tartoznak az általuk feltöltött és megosztott tartalomért. Kérés esetén természetesen a metalindex.hu azonnal megszakítja a cikk(részlet) átvételét az eredeti forrástól, ha bármilyen okból szerzői jogi problémák merülnek fel.