Nygmalion – modernebb, sötétebb, progresszívabb

Amit tavaly a Needless művelt a Heresy lemezzel, idén ugyanazt teszi a Nygmalion a Deluminate-tel. Mindkét csapat látszólagos előzmény nélkül, a semmiből bukkant elő egy-egy kiforrott, nemzetközi színvonalú albummal. A Nygmalion neve ismeretlennek tűnhet, de a nyíregyházi srácok mögött évtizedes zenei múlt áll, de erről a csapat képviseletében meséljen inkább az egyik gitáros, Egri-Kiss Dávid!

Szia! A Nygmalion ugyan új név a magyar színtéren, de mégsem egy frissen alakult zenekar vagytok. A tagság teljes egészében megegyezik a Nigromantia utolsó felállásával. Mi indokolta a névváltoztatást, illetve zeneileg miben más a Nygmalion, mint elődje volt?

Üdvözlet!

Valóban, a felállás már régóta ugyanez nálunk. Több, mint nyolc éve csatlakoztam a Nigromantia zenekarhoz, ami egyben a legutóbbi tagcsere volt. Ez idő tájt az Inherited Burden  megírásának befejezése zajlott, így pár témával tudtam kiegészíteni az akkor már közel kész lemezt. Jó pár év és koncert után elkezdtük írni az új anyagokat. Miután kezdett körvonalazódni az irány, tudtuk, hogy ez erősen különbözni fog az előzőtől. Végül Gergő vetette fel a névváltoztatás ötletét, melyre mindenki hamar zöld lámpát adott, ugyanis a Nigromantia zenekar történetébe már nehezen fért volna bele még egy stílusváltás (a kezdeti symphonic black vonalhoz képest). Bár az Inherited Burden és a Deluminate anyag is a melodikus death metal műfajhoz köthető, mégis számottevő a különbség. Zeneileg az előző anyagban más, sötétebb skálák érvényesültek, inkább a nyers erő volt fókuszban. Az újban pedig modernebb elemeket használtunk, más hangulatú skálákkal, több hangszerelésbeli diverzióval, egy kislapátnyi proggal. 

Május közepén jelentkeztetek a Deluminate című albummal. Hogyan zajlott a dalszerzés, mennyi idő alatt állt össze a lemezanyag? Ki a fő ötletgazda a csapatban?

A lemez írása körülbelül négy-öt éve kezdődött, az elején csak keresgéltük a jelenlegi irányt. Többször szedtünk szét és raktunk össze majdnem késznek mondható számokat, amik az előző és a mostani anyag hibridjére hasonlítottak. Csatlakozásom előtt a Fuge nevű stúdióprojektben gitároztam, onnan sikerült hoznom egy adag témát, ami jó kiindulási alapot adott. Eleinte közösen kezdtük el a számírást, összeraktuk a Quantum Queen kezdeti verzióját, és egy másik számot is, amit végül lebontottunk és beépítettünk máshova. Később effektívebbnek bizonyult Gergővel (Gazdag Gergő dobos) ketten folytatni a számírást; általában az volt a menetrend, hogy felhalmoztam a témákat, majd közösen sikerült helyre pattintani őket a mostani formájukba. A Cage of the Paralyzed számot viszont Krisztiánnal (Gál Krisztián énekes/basszusgitáros) raktuk össze, Peti (Kiss Péter, a másik gitáros) pedig a Worth, a Quantum Queen és a Fracture számokba hozott elemeket. Miután a gitártémák a helyükön voltak, Gergő finomított a dobtémákon, a szövegírás oroszlánrészét is szállította, majd Krisszel feldemózták az énektémákat. A gitárszólók érkeztek legkésőbb, több finomítás után. A négy-öt évben exponenciálisan növekedett a lemezzel töltött idő, az írás utolsó éve volt a legintenzívebb.

Hol zajlottak a felvételek? Illetve ki felel ezért a bombasztikus hangzásért?

A száraz felvételeket Pesten és Nyíregyházán rögzítettük, a sávokat ezek után Siminek küldtük a No Silence Studios-ba. Szegeden találkoztam vele egyetemi éveim alatt, de a választásunk a kiváló referencia munkái miatt esett rá. Mi is örülünk a végeredménynek! 

A lemez címe hogyan kapcsolódik a borítóhoz? Mit jelent számotokra a Deluminate kifejezés?

Érdekességképp; majdnem Nygmalion lett az album címe. Majd a Nygmalion szöveges videó készítése közben furcsán mutatott a szó, háromszor egymás után. Ezt követően váltottunk a jelenlegire. Jelentése az elsötétedés, ami az album ívét is jól reprezentálja, ugyanis  a közepétől kezd beborulni. A több oldalról megvilágítás jelentkezik mind a borítón, mind a zenén, így szerintem jól vizualizálja a hallgatnivalót. 

A szövegekben milyen témákkal foglalkoztok?

A szövegek nagy részét Gergő szerezte, saját tapasztalataiból, élethelyzeteiből merítkezve. Az idő múlása, önpusztítás, halandóság, környezetünk pusztítása és annak visszacsapása. Ezekre és hasonló témakörökre építkeztünk, elgondolkodtató, filozófiai töltettel. 

A lemez még nagyon friss, hiszen május 15-én jelent meg (a kérdéseket május 27-én állítottam össze), így korai lenne rákérdeznem a szakmai, kritikai fogadtatásra, viszont a közösségi oldalatokat felütve a hozzászólások azonnal szemet szúrtak. Lelkesebbnél lelkesebb kommentek érkeztek a lemezre, ráadásul nemcsak itthonról. Hozzátok eddig milyen személyes visszajelzések érkeztek? Találkoztatok már olyannal, akinek nem tetszik az album?

Köszönjük, valóban sok pozitív kommentet kaptunk. Nehéz volt megítélni a lemez írásakor – többszázszor végighallgatva a számokat – , hogy milyen fogadtatása lesz. A végére már kicsit kiégtünk. Kis szünet után újrahallgatva viszont ismét megállták a helyüket, így bízunk benne, hogy másoknak is tetszeni fog. Érdekes és pozitív visszajelzésnek tartom, hogy akiket megkérdeztünk, általában diverz válaszokat adtak arra, hogy melyek a kedvenc számaik. Nem találkoztunk még negatív kritikával, de különbözőek vagyunk, biztos van, akinek valami nem jön be, nincs ezzel semmi baj. Pozitívan állunk a negatív kritikához is! 

Önmagában a lemezborító is megérdemelne egy fizikai formátumot. Kinek köszönhető a borítókép?

Gergő egyik barátja, Bednár László (Lahar Arts) műve az alapkép,  amit kicsit módosítottunk. Az arcát letépő madár is tőle jött, amit a Nygmalion szöveges videóban használtunk. Civilben grafikus vagyok, így a promóciós anyagokat, videókat is meg tudtuk oldani házilag. Jó anyagból pedig igazán könnyű volt dolgozni. 

Van esetleg szó fizikai megjelenésről, vagy jelen körülmények között feleslegesnek tartjátok a CD-s kiadást? Ha már itt tartunk, a metal-archives szerint CD-n is elérhető az album, viszont a hivatalos oldalaitokon nem találtam erről infót. Mi az igazság?

Először promóciós célokra akartunk gyártatni egy kisebb dózist, de már gondolkodunk egy tényleges, párszáz darabos mennyiségen. Folyamatban van a dolog, amint változik a helyzet, jelezni fogjuk a közösségi médiumokon. A CD, mint formátum abszolút elavultnak mondható, akárcsak a floppy lemez. Viszont a gyűjtők miatt van létjogosultsága, ezért egyáltalán nem tartjuk feleslegesnek. 

Manapság sokan csak dalokat hallgatnak, teljes lemezekkel nem foglalkoznak. A magam részéről ezt a fajta zenehallgatást el sem tudom képzelni, de ha már elterjedt. Ti melyik Nygmalion szerzeményt mutatnátok meg egy ilyen típusú hallgatónak?

Igen, ezzel a trenddel én is találkoztam. Amikor beleástuk magunkat a self-release technikai részleteibe, sok helyen olvastam, hogy a klasszikus album formátum elavult, nem javasolt. Én is nehezen tudom elképzelni, az egy-egy számos megjelenéseket, valószínűleg ez más, mainstream műfajokra jellemzőbb. Szerencsére nehéz kiválasztani az album zászlóshajóját, talán a Twist of Fate-et emelném ki. 

Mi van a nyíregyházi levegőben, hogy féléven belül két remek death metal album is érkezett a megyeszékhelyről? Kapcsolatban vagytok a Suffering by Outrage lemezt elkövető Integral Vortex zenekarral?

Igen, egy épületben próbálunk, és volt pár közös koncertünk. Ügyesek a srácok, örülünk, hogy többen is űzik e műfajt a környéken. Igazából csak én lakom Nyíregyházán a zenekarból, két tokaji és egy budapesti címmel geometriailag körülbelül hejőpapi zenekar vagyunk.

Mik a terveitek a zenekarral az idei évre?

Terjeszteni a lemezt és begyakorolni a számokat. A korlátozások kiszámíthatatlansága miatt erre az évre egyelőre nem tervezünk  konkrét eseményt, de készülünk a koncertekre.

A Nigromantia CD-je 2012-ben az azóta már nem létező osztrák Noisehead Records-nál jelent meg. Adja magát a kérdés, hogy a friss lemezzel külföld felé próbálkoztok-e?

A Deluminate-hez nem kerestünk kiadót, ismeretlen zenekarként nem is túl egyszerű. A következőnél már valószínűleg meg fogjuk próbálni. Főleg az online térben igyekszünk promotálni az anyagot, a hallgatók között ennél fogva elég nagy a külföldiek aránya. A terjesztéssel minden irányban próbálkozunk. 

A Nygmalion által képviselt dallamos death metal az ezredforduló környékén volt a népszerűsége csúcsán. A stíluson belüli friss megjelenések közül kikre érdemes odafigyelni?

Személy szerint nem követem annyira a szcénát, mint annak idején, amikor csúcson volt. Egyre nehezebben találok olyan új kiadványokat, amik levesznek a lábamról. Így inkább a régebbieket szoktam loopolni. Amik megfogtak mostanában, azok a Haken, Sylosis és Bleed from Within anyagai. 

Az interjút készítette: Andris

Navigáció / Forrás

Ez a cikk(részlet) a(z) Fémforgács nyilvánosan, bárki számára elérhető RSS csatornájából került automatikusan megjelenítésre. A fenti linkre kattintva eredeti helyén és teljes terjedelmében tekinthető meg. A cikk(részlet)-ben megjelenített fotók és egyéb képi anyagok közvetlenül az eredeti forrás tárhelyéről töltődnek be, azok a metalindex.hu szerverére nem kerülnek feltöltésre. Bármilyen szerzői jogi jellegű kifogás esetén kérjük az eredeti forrás megkeresését, akik felelősségel tartoznak az általuk feltöltött és megosztott tartalomért. Kérés esetén természetesen a metalindex.hu azonnal megszakítja a cikk(részlet) átvételét az eredeti forrástól, ha bármilyen okból szerzői jogi problémák merülnek fel.

Szólj hozzá!