rattlead.hu
Nyolc nappal az Atomic turnéjának nyitóbuliját követően újra Szombathely felé vettem az irányt koncert látogatás céljából. Ezúttal a S. N. O. T. miatt utaztam a vasvári megyeszékhelyre.
A kőszegi trió előtt a Diabolus In Musica lépett fel, akiknek a nevük alapján egy Slayer tribute zenekarra asszociálhat az ember, azonban erről szó sincs, mi több, szöges ellentétben áll zenei világuk a Slayerével szemben. A hazai szinten ismert muzsikusokból, nevezetesen Vörös András (Ørdøg, ex-Superbutt, ex-Fresh Fabrik) ének, Bokodi Bálint hegedű, Korpos Lajos (Doghitters, Manimal) és Nagy Miklós Péter (ex-Wackor) gitárosok által verbuválódott együttes akusztikus hangszerek segítségével prezentálja dalait. Bevallom őszintén, hogy az akusztikus muzsika nem feltétlenül az én terepem, világom, viszont Andrisék produkciója nagyon tetszett. A színpad elé kihelyezett padokon ülve néztük végig a koncertet, amely kvázi a Düreres lemezbemutatójuk (Sárkányfejezet) egyfajta főpróbája volt. Itt kell megjegyeznem, hogy saccra nagyjából 50-en lehettünk jelen. A hegedű okán népzenei színezetet kap a muzsika komor, borult, helyenként pedig emelkedett hangulata – Andris mellett, Bálint is kiveszi a részét az énekből -, legyen szó olyan tételekről, mint a Cölöpök, A Hold Udvarára Várva, a Végtelen Vidék vagy az Áruló. Érdekes volt tapasztalni, hogy az Óriás Leszelben a Black-Out Benned Vagyok motívumai bukkantak fel. Torzított gitár csak ritkán jutott szerephez, pl. a Ködök Telében és az utolsó, zúzós Ecce Homo-ban. Saját nótáikon kívül három feldolgozás került terítékre, az Isten Háta Mögött-től a Tavaszi Nemződüh az Ørdøg, Weöres Sándor parafrázisokra (konkrétan a Bóbita) épülő, az Élet Alássan nótája és az Aebsence-től az Az Úristen Egyszer szerzeménye. Hangulatos, kiváló előadás volt.
Az újjáalakult S. N. O. T. fellépését nagyon vártam, lévén első, Félek demójuk óta óriási kedvenceim. Annak idején, a ’90-es évek második felében úttörő volt mindaz, amit képviseltek, csináltak, Activate lemezük a hazai metal színtér egyik gyöngyszeme, klasszikusa. Miután Horváth „Tomsa” Tamás billentyűs/sampleres családi okok miatt igazoltan volt távol, a zenekar mindenese, Paukovics Milán helyettesítette őt a koncerten. Megjelenésük, image-ük egyfajta black metal (Háni „Háncsa” Szabolcs gitáros arcfestése), cyber/futurisztikus (Milán ruhája) keverék jelleget öltött, műsoruk alatt megállás nélkül villogtak a fények, a lézerek. Czeglédi „Czegi” Tamás basszusgitáros/énekes korábban említette nekem, hogy a korai dalok (pl. Claustrophobia, Magamba Fordultam, Értelmes Élet, Mélyűr Krisztus) némi „berhelésen”, fazonírozáson estek keresztül és ez élőben is bebizonyosodott, így sajnos nehezen kaptam el a fonalat. Nem azt mondom, hogy rossz volt, csak más, én a helyükben az eredeti verziókat játszanám továbbra is, mert azok gyilkosak. Jó hír azonban, hogy műhelyükben folyamatosan új dalokon dolgoznak, a már korábban közzétett Tetteid Súlya és a Nova Prospectes Besnyő Gabóval rögzített Az Út nótákon kívül, az Akaratod Ellenére (szintén Besnyő Gabóval) és a dallamos, már-már slágeres, Háncsa énekével előadott Transzformálódás hangzott el. Utóbbi toronymagasan vitte el a pálmát, a (jelenlegi) S. N. O. T. legjobb tétele. Gabó énektémáit samplereken keresztül játszották be, Czegi hangját pedig dekóderen keresztül torzították meg, viszont az új szerzeményekben hallható, Pete Steele-t idéző témái, dallamai némileg csorbát szenvedtek.
Mindenképpen örömmel tölt el jelenlétük, újjáalakulásuk és remélem mihamarabb komplett lemezt öltenek új dalaik. Alapvetően tetszett műsoruk és a jövőben is szívesen nézem meg őket bárhol, bármikor.