„Szöllősi Robi rövid ideig a Reaktorban játszott, én pedig egy RESO nevű speed metal bandában kezdtem 16 évesen, aminek Arsenal-ra változtattuk meg a nevét. Ez kb. 2 évig tartott csak, aztán volt egy év szünet és 1989-ben alapítottuk meg a Marilyn-t.”

rattlead.hu

„Szöllősi Robi rövid ideig a Reaktorban játszott, én pedig egy RESO nevű speed metal bandában kezdtem 16 évesen, aminek Arsenal-ra változtattuk meg a nevét. Ez kb. 2 évig tartott csak, aztán volt egy év szünet és 1989-ben alapítottuk meg a Marilyn-t.”

Bredó a Marilyn megalapításától, 1989-től 1991-ig játszott a zenekarban. Amikor elváltak útjaink, egy darabig még tartottuk a kapcsolatot, de aztán az élet másfelé sodort minket. Közös ismerőseinktől, barátainktól hallottam néha róla; annyit tudtam, hogy leginkább ruhákkal és műszaki eszközökkel üzletelt, de mi nem igazán kerestük egymást. Amit tudtam róla, hogy sajnos alkoholista volt és agyvérzést is kapott, amiből nem tudott már felépülni, így érte utól a halál, viszonylag fiatalon. Nagyon sajnálom, mert egy roppant vidám, vicces fiúnak ismertem, aki mindig megnevettetett mindenkit és szerintem az lenne a jó, ha mindenki így is emlékezne rá.

A temetésére azok a barátai, akik nem tudtak jelen lenni, felvettek egy-egy üzenetet, így tettem én is. Felvettem pár olyan közös emléket, vicces történetet, amik velünk estek meg.

Ami nagyon fontos, hogy ez volt az az időszak, ami közvetlenül megelőzte a rendszerváltást és már nagyon lehetett érezni ennek az előszelét: sokkal könnyebben jutottunk hozzá a nyugatról begyűrűző kultúrának, új zenéknek, egyre elfogadottabb volt, hogy a tinédzserek rock/metal zenekarokat alapítanak. A ’80-as évek második felétől kifejezetten virágzó rock/metal élet bontakozott ki Miskolcon és Borsod megyében is, az általad is említett zenekarok részvételével, de persze még sok más előadó volt.

Kifejezetten rockfesztiválok azért még nem nagyon voltak, mint később, a 2000-es évek elején, de sok klub és művelődési ház kínált fellépési lehetőségeket a rockzenekaroknak.

A magyar metal mozgalom gyorsan beindult ebben az időszakban és szerintem kb. 10 évig virágzott is, a ’90-es évek közepén volt egy nagy visszaesés, akkor már inkább a grunge, hardcore vagy az alternatív lett a menő, ez jó időre visszavetette a metalt szerintem, legyen az klasszikus vagy glam vagy akár trash.

Kifejezetten emlékszem a Metallica Hungarica elindulására, mert én is ott voltam a pár alapító taggal egy szobában. Aztán a fanzine olyan sikeres lett, hogy pár év alatt a legolvasottabb rockzenei magazinná nőtte ki magát, majd ezt látva fel is vásárolta a német Metal Hammer.

Szerintem itthon ugyanúgy megvolt minden metal alműfaj hazai képviselője, a dallamos AOR vagy glam csapatoktól kezdve a speed vagy trash metalig bezárólag.

Ahogy előzőleg már érintettem, a ’80-as évek közepétől szerintem már elég sok minden változott. Én először 1986-ban léptem a színpadra, egy speed metal zenekarral és világosan emlékszem, hogy a fellépéseink előtt – amik különböző művelődési házakban voltak – a szervezők bekérték a szövegeinket, de csak azt akarták látni, hogy nincs-e valami rendszerellenes, politikai mondanivalójuk. Az, hogy a sátánról, meg pokolról énekeltünk, az egyáltalán nem zavarta őket. Szerintem akkorra már inkább az volt az álláspontjuk, hogy bár nem feleltünk meg a korábbi jól fésült könnyűzenei előadói stílusnak, mert „polgárpukkasztó” volt, amit csináltunk, ez amolyan biztonsági szelep volt, hogy a fiatalok kifújhassák magukat. De nem is ment annyira a politizálás, a metalosok elmentek koncertre, berúgtak, tomboltak, aztán hazamentek, nem a parlament elé tüntetni.

Én meghallottam a rádióban a Poison egyik dalát, ami annyira friss, vidám, fülbemászó és lendületes volt, hogy azonnal beleszerettem. Elkezdtem hasonló zenekarok után kutatni, így ismertem meg a RATT, a Mötley Crüe, az Aerosmith, a Whitesnake vagy a Kiss zenéjét, amik a legnagyobb hatást gyakorolták rám akkoriban. Addig az országban csak a klasszikus vagy speed- és trash metal bandákat ismerték, elsősorban az európai bandákat, kivéve egy-két amerikait, mint pl. a Metallica.

Természetesen.

Ez volt az első felállás, később voltak dobos és gitáros cserék.

Szöllősi Robi rövid ideig a Reaktorban játszott, én pedig egy RESO nevű speed metal bandában kezdtem 16 évesen, aminek Arsenal-ra változtattuk meg a nevét. Ez kb. 2 évig tartott csak, aztán volt egy év szünet és 1989-ben alapítottuk meg a Marilyn-t.

Alapvetően én mutogattam meg a többieknek azokat a bandákat, amiket az előbb felsoroltam és én voltam kb. 90%-ban a dalok szerzője is. Szöllősi Robinak volt még pár dala. Illetve, mivel akkoriban még nem nagyon beszéltem angolul, egy Varsányi Tibi nevű iskolatársam segített a szövegírásban.

Emberileg mindenképp, mert kifejezetten a barátaimat kértem fel, hogy zenéljenek velem. Stílusilag mindenki máshonnan jött, de azért a rock/metal valamelyik irányzatából, senki nem a diszkó zenéből például.

Nekem mindig az volt az alapelvem, hogy igazából akkor fognak minket komolyan venni, ha vannak saját, jó dalaink. Ezért az elejétől írtuk a dalokat. Mivel gyorsan jött az első pár koncert lehetőség, muszáj volt a műsort kipótolni pár feldolgozással, de ebből sem volt sok. Két Poison, meg egy Mötley Crüe dal, illetve később játszottuk még a We Will Rock You-t, amit Szöllősi Robi énekelt, illetve egy Alice Cooper feldolgozást, a Feed My Frankenstein-t.

Azóta is hálás vagyok Szöllősi Robi anyukájának, aki akkoriban segített egy stúdió beindításában, így kaptuk a lehetőséget, hogy Heffner Attilánál (Swetter gitáros) felvegyünk 4 dalt.

Később visszahallgatva, azért ezek a dalok még nagyon kezdetlegesek voltak, mert egyrészt nem is tudtunk még annyira zenélni, másrészt pedig egy vadonatúj stílussal próbálkoztunk. De az irány azért megvolt.

Pontosabban, volt még egy dal, a Rock’n’Roll Forever, amit még 1989 nyarán rögzítettünk a Velencei Rocktáborban. A második demó már zeneileg fejlettebb volt, itt már Fekete Szilárd dobolt (későbbi Rotor dobos), de még Bredó basszusozott.

Karvas Zoli alapvetően egy teljesen más stílusú dobos volt, nem egy kifejezett rock vagy glam dobos, itt elsősorban zenei problémák voltak, de később Szöllősi Robival magán természetű konfliktusuk is lett. Fekete Szilárd nagy Mötley Crüe rajongó volt, a dobolása is sokkal közelebb állt a példaképekéhez. Bredo, aki egyébként hatalmas fazon volt, sajnos zeneileg képtelen volt fejlődni és már akkor is képtelen volt józanul felmenni a színpadra. Sikter Peti minden szempontból nagy lökést adott a bandának. Később Szilárd helyére Hasu érkezett, itt elsősorban nem zenei, inkább családi okok álltak a háttérben.

Az első demóval ismertek meg minket eléggé széles körben az országban. A második már érettebb volt, de akkorra már sok helyen megfordultunk.

Elküldtük az első demót egy versenyre, amit a Petőfi Csarnok szervezett és ezáltal kerültünk be a Velencei Rocktáborba.

Szerintem mire felkerültünk a Garázs válogatásra, már viszonylag sokan ismertek minket, mert egyénileg is turnéztunk és előzenekarként a Sing Sing, az Ómen, majd később a Sex Action turnéján is részt vettünk.

Én nagyon hittem a bandában és az azért komoly megerősítés volt, hogy pl. Miskolcon megtöltöttük az Ady Művelődési Házat, ami 600+ fő volt akkoriban vagy olyan budapesti helyeken játszottunk folyamatosan, mint a PECSA, a Tüzes Víz vagy a Fekete Lyuk és persze számos vidéki város klubjában.

1991-ben készítettük a lemezt, Prágában. (Ha jól emlékszem 😊 )

Igen, abszolút.

Akkoriban nagyon gyorsan kellett dolgozni mert nem volt pénzünk arra, hogy hónapokat töltsünk stúdiózással. A felvételek 1 hét alatt készültek el, gyakorlatilag éjjel-nappal dolgoztunk rajta. Volt egy barátunk, akinek volt némi pénze és úgy gondolta, hogy megéri befektetni a bandába, így ő finanszírozta a lemezt. A lemezt egy Petr Ackerman nevű hangmérnök készítette és volt egy producerünk is, Ales Brichta, aki a roppant népszerű cseh Arakain trash metal zenekar énekese volt. Imádtam azt a hetet, azt csináltam, amit szerettem, azokkal, akiket szerettem. Sokat dolgoztunk, de azért esténként szórakoztunk is valamennyit. Kiváló hangulat volt és a csehek is nagyon barátságosak voltak. Ráadásul a Propast Stúdió egy gyönyörű kis tó partján állt a Hradec-i erdő közepén, ahogy a kis fogadó is, ahol megszálltunk. Ahogy megtudtuk, ott volt Karel Gott villája is, aki a ’70-es-’80-as évek legnagyobb cseh táncdal énekese volt.

Találkoztunk egy cseh sráccal, Mirekkel aki azt állította, hogy egy cseh szervező irodának dolgozik és ő intézte a stúdiót. Sajnos, kiderült, hogy egy szélhámos volt és lelépett a barátunk pénzének egy részével és soha többé nem láttuk. De legalább a lemez elkészült.

Igen, ezek teljesen át lettek hangszerelve.

Én akkoriban nagyon büszke voltam erre a lemezre. Őszintén szólva, most sem szégyenkezem miatta. Szerintem Magyarországon egészen egyedülálló hangzása volt, ráadásul olyan stílusa, amit senki nem csinált még előtte itthon. Nyilván a három év folyamatos turnézás és a sok próba is jótékony hatással volt rá. Azonban az is igaz, hogy a zenei tudásunk – saját magamat is beleértve – korántsem volt még kiforrott. Amit sajnálok kissé, hogy annyira frontember akartam lenni, hogy nem akartam beismerni, hogy nem vagyok egy szólóénekes tehetség. Vokalistának egész tűrhető vagyok, de inkább a gitározásra kellett volna koncentrálnom és keresni kellett volna egy jó énekest. Viszont ez is lett volna a legnehezebb feladat; jó énekest találni, aki egyben jó fazon és jó frontember is. Szóval, ezt ma már másképpen csinálnám, de 20 évesen még nem volt meg bennem ez a fajta (zenei) alázat.

Akartunk vinylt is, de az említett probléma miatt ezt már anyagilag nem tudtuk megcsinálni, így csak kazettán sikerült kiadni. Ha jól emlékszem, először 1000 példányban, de utána még nagyon sok másolat látott napvilágot, legálisan és illegálisan is.

Lásd mint fent.

Mire odáig elért volna a dolog, már vége is volt a bandának. Voltak persze tárgyalásaink, de akkoriban még nagyon nehéz volt kiadót találni.

Akkor voltunk 20 évesek. Tombolt a rock/metal élet. Azt kell mondanom, hogy kimaxoltuk a rock’n’roll életformát. 😊

Az igazság az, hogy volt pár olyan év – még a Nirvana megjelenése előtt -, amikor ez a műfaj is menőnek számított itthon, de az igaz, hogy soha nem érte el a klasszikus, elsősorban germán és angolszász vonal népszerűségét.

Ahogy mondtam, azért jó pár erős turnén voltunk és akkor egy ilyen turné nem 6-10 állomásból állt, mint manapság, hanem kőkemény 1-2 hónapos folyamatos koncertezésből. Volt persze, ahol 60 ember volt, de volt 2-3000 is. Az átlag valahol 3-400 között volt. Szerintem manapság sokan örülnének ilyen számoknak a klubozó bandák közül.

Sajnos, abban az időben még nagyon elszigetelt volt Magyarország és csak a legnagyobbak jutottak ki külföldre. Szerencsére, ez maximálisan sikerült a későbbi bandáimmal.

Nem akarom se túl-, se alulértékelni sem a lemezt, sem a Marilyn jelentőségét. Az a szerencse ért, hogy két olyan zenekarban is játszhattam később, amik jócskán túlszárnyalták sikerekben a Marilyn-t. De az is igaz, hogy ez az én gyerekem volt, amit még gyakorlatilag tinédzserként raktam össze és nagyon fiatalon sikerült valamit letennem az asztalra, ami akkoriban azért több ezer embert érdekelt. Nyilván, a mai zenei- és technikai tudással, pénzügyi háttérrel ez már nem versenyezhet, de nem is ez a cél. Én büszke vagyok rá.

Navigáció / Forrás

Ez a cikk(részlet) a(z) rattlead.hu nyilvánosan, bárki számára elérhető RSS csatornájából került automatikusan megjelenítésre. A fenti linkre kattintva eredeti helyén és teljes terjedelmében tekinthető meg. A cikk(részlet)-ben megjelenített fotók és egyéb képi anyagok közvetlenül az eredeti forrás tárhelyéről töltődnek be, azok a metalindex.hu szerverére nem kerülnek feltöltésre. Bármilyen szerzői jogi jellegű kifogás esetén kérjük az eredeti forrás megkeresését, akik felelősségel tartoznak az általuk feltöltött és megosztott tartalomért. Kérés esetén természetesen a metalindex.hu azonnal megszakítja a cikk(részlet) átvételét az eredeti forrástól, ha bármilyen okból szerzői jogi problémák merülnek fel.