Dorothy: The Way (2025)

Dionysos Rising

Dorothy: The Way (2025)

Kiadó:
Roc Nation

Honlap:
www.dorothyonfire.com

Hogy mi a jó abban, ha az ember betegen az ágyat nyomja, annyi erővel, hogy még éppen ki tudjon vánszorogni a WC-re? Hát az, hogy ki tud szakadni kicsit a munka-család körforgásból, és végre több időt tud szentelni az egyébként csak élete perifériáján létező tevékenységnek: így például a zenehallgatásnak, vagy ahogy itt, a DionysosRising blogon tréfásan elneveztük, kukaturkálásnak. (Ez utóbbi dolog gyermekkoromból is visszaköszön, mikor irigykedve bámultam a hatalmas szemeteskocsiról fel-leugró és az autó hátulján kapaszkodva utazó embereket, a kukák orromba csapódó bűze pedig frivol módon fonódott össze a szabadság érzésével.)

Korábban többször is kinyilvánítottam, számomra az írás egyrészt munkaköri kötelesség, amiben, ha sikerélményem van (és minden nagyképűség nélkül állíthatom, elegendő van), meg tudom találni az örömöt, másrészt a hobbiként funkcionáló kritikaírást is elsősorban saját magam szórakoztatásáért folytatom, a világmegváltást, a küldetéstudatot, a kultúrmissziót pedig – minden pejoratív mellékzönge nélkül - meghagyom kollegáimnak.

Itt van például ez a Dorothy Martin nevű, magyar származású, ám ízig-vérig amerikai zenét játszó énekesnő, aki – és itt nem a szokásos túlzásaimnak teret adó kijelentésről van szó – egész egyszerűen az általam hallott művésznők közül a legjobb a színtéren, ahol olyan királynők uralkodnak, mint Anneke van Giersbergen (The Gathering), Lizzy Hale (Halestorm), Maria Brink (In This Moment), Magaly Luyten (Beautiful Sin), Jennie-Ann Smith (Avatarium), Daísa Munhoz (Soulspell) és Beth Hart – a szimfonikus metal szcéna énekesnőit szándékoltan nem érintem, mert az egy más műfaj, más sztenderdekkel.

S hogy ez a sommásnak tűnő, a kritikai objektivitást és mértéktartást elutasító megállapításhoz elég volt puszta másfél perc, talán már-már mesébe illik, de ha meghallgatod az album nyitó számának (csatolt videó) hajlítgatásokkal teli, frenetikus hangterjedelmet demonstráló, egyszerre ösztönös és tanult hangszálakrobatikáját, talán Te sem fogsz nagyot legyinteni egy tényleg sommás, arcpirító jelző kíséretében.

A hölgy, aki bandáját egészséges önbizalomtól fűtötten magáról nevezte el, körülbelül 10 éve robbant be a tengerentúlon a köztudatba, bár akkor még a jól kipróbált Joplin-AC/DC-Sabbath trió kockázatmentes sémáit felhasználva, és az, hogy a hátrányokból nem akadályokat, hanem progresszív tapasztalatokat volt képes begyűjteni, egy valamit bizonyít: Dorothy, akár mint Pallasz Athéné, már megszületése pillanatában teljes vértben és fegyverzetben hívta ki párbajra azokat, akik szerint a másolás nem kíván különösebb tehetséget.

A zenei evolúciónak aztán nem kellett sok állomás: a következő két albumon sikerült összeállítani azt a sikert hozó rockzenei mixtúrát, amiben ott van a blues, az R’n’B (a bluesrokonra gondolok), az arénarock, a southern, western valamint a modern rock, illetve az R’n’B (itt viszont már a popzenei stílust próbálom a dobozba gyömöszölni), és amit aztán Dorothy hangja, továbbá a modern, szuperszonikus – bár kissé túlvezérelt, steril - hangzás robbant bombasztikussá és teszi azon generációk számára is befogadhatóvá, akiket a gyökerek (nem, itt nem a Dorothyt becsmérlő kritikusokra gondolok, hanem a stílus eredetére) már nem igazán tudnak megszólítani.

A "The Way"-en tehát már az az abszolút letisztult stílus az uralkodó, ami éppen a patikamérlegen adagolt komponensek miatt tűnhet kissé mesterkéltnek, ám akit ez nem zavar, az a korunkra jellemző harsánysággal elővezetett, tökéletesen szórakoztató percekre lelhet – az anyag ugyanakkor retrospektív is, már abban az értelemben, ahogy a végtelenségig kimunkált együtthatók a nyolcvanas évek tökéletességre törekvését idézik fel, amit hallván joggal kérdezhette a grunge-hoz forduló nemzedék: lehet ezekkel azonosulni?

A kezdő, címadó szerzemény ugyan még tartja magát az arénarock szabályaihoz, ám a "The Devil I Know" már túlmutat azokon és a modernebb vizekre evez, amiben ott van az In This Moment dekadens világlátása, vagy a harsányabb amerikai bandák zabolátlansága. Innentől aztán a csapat tényleg megszabadul minden kötöttségtől: a "Mud" elektronikába forduló, a pop R’n’B-t idéző fordulataival mutat fricskát a rockszíntérnek, hogy aztán egy olyan tradicionális műfajt, mint a western & country bújtasson szintén elektronikába, még éppen ideát az ízléstelenség határán – talán éppen a meghívott vendég, Slash szólójának köszönhetően.

Dorothy hangjában pedig tényleg ott van minden, ami a felvállalt zenei világhoz szükséges: ha kell, Maria Brink kabaré hangulatú hangján szólal meg, ha kell, Bett Hart vibratós érzékiségével ad többletjelentést a kő egyszerű zenei témáknak – ahol nem a gitárszólóké, hanem a groove-oké a főszerep –, de tud ő himnikus, Nickelback/ hangulatú nótát – "Superhuman" – is varázsolni, esetleg bensőséges hangulatú, Beth Hart utánérzéssel visszanyúlni az ősforráshoz (The Way).

Szerencsére a játékidőt az anyag kompakt jellegéhez igazították, vagyis éppen, hogy eléri a negyven percet, viszont az is igaz, hogy egyetlen tölteléknek szánt darabbal sem találkoztam. Dorothy Martinról pedig remélem, hogy egyszer kedve szottyan majd szülőhazáját is meglátogatni – a wikipédia szerint Budapesten született -, hogy a förtelmes magyar Dorothy nevű hazai csapat a rockon tett gyalázatát sikeresen moshassa le.

Garael

Megosztom Facebookon! Megosztom Twitteren! Megosztom Tumblren!

Navigáció / Forrás

Ez a cikk(részlet) a(z) Dionysos Rising nyilvánosan, bárki számára elérhető RSS csatornájából került automatikusan megjelenítésre. A fenti linkre kattintva eredeti helyén és teljes terjedelmében tekinthető meg. A cikk(részlet)-ben megjelenített fotók és egyéb képi anyagok közvetlenül az eredeti forrás tárhelyéről töltődnek be, azok a metalindex.hu szerverére nem kerülnek feltöltésre. Bármilyen szerzői jogi jellegű kifogás esetén kérjük az eredeti forrás megkeresését, akik felelősségel tartoznak az általuk feltöltött és megosztott tartalomért. Kérés esetén természetesen a metalindex.hu azonnal megszakítja a cikk(részlet) átvételét az eredeti forrástól, ha bármilyen okból szerzői jogi problémák merülnek fel.