Cryptworm – Új album, új felállás, erről beszélgettünk Hanyi Tiborral

Fémforgács

December 15-én Oozing Radioactive Vomition címmel jelenik meg a hazai vonatkoztatású old-school death metalos Cryptworm új albuma. Ennek kapcsán beszélgetett szerkesztő kollégánk, a zenekart vezető Hanyi Tiborral.

Szerva, rendben akkor formabontón itt, és most…

Először is, szeretném megköszönni a válaszaidra szánt időt, és nyitottságodat a meglehet nem szokványos kérdéseimre! Elsőként említeném a Fémforgács olvasóinak, hogy Tiborral jómagam ismerjük egymást, és ha lehet így fogalmazni, egy alomból származunk (Szeged és vonzáskörzete) – Dél-Alföldi régió.

Természetesen, a friss Cryptworm Oozing Radioactive Vomition lemezről fogunk beszélni a legtöbbet, ami hamarosan kiadásra kerül, de szeretnék kitérni a hogylétedre is, mint Magyar ember Bristolban.

Mikor fogalmazódtak meg a dalok, hiszen az első full-length lemez, a Spewing Mephitic Putridit csak tavaly jelent meg?

Én köszönöm a felkérést az interjúra! Az első kérdésre rátérve, egy kicsit összetettebb választ kell adnom, mert különben nem nagyon lenne egyértelmű szerintem. Már 2020-ban elkezdtem a számok megírását és még az első nagy lemez megjelenése előtt össze is raktuk ezt a második albumot Joeval. Ennek az az oka, hogy mindig meg volt csúszva egy picit minden anyag megjelenése a demótól kezdve, aztán mivel nem koncerteztünk annyira intenzíven mindig előre dolgoztunk számírás terén. Amikor a Me Saco Un Ojo felvette velünk a kontaktot az első demó megjelenésekor 2017-ben, még abban az évben összeraktuk és rögzítettük a Verminosis EP-t, de csak 1 évvel később jelent meg. 2018-ban már rögzítve volt a szám a splithez, de az is csak 1 évvel később jött ki, közben már 2019-re megvolt a Reeking, ami szintén 1 évre rá jött ki, de a Spewing csúszott a legtöbbet. Ott, ha jól emlékszem kétszer is törölnünk kellett a dobok rögzítését a covid lezárások miatt, aztán a lemezgyártás is akkoriban 10 hónapos várakozási idővel járt. De még így is eredetileg 2021 év végén jelent volna csak Adele akkor csináltatott több ezer bakelitet az új albumához, szóval az összes főbb bakelit nyomó üzem azt priorizálta, így csúszott még pár hónapot és jelent meg csak 2022 elején. Visszatérve a második albumhoz, mint említettem még Joeval raktuk össze és úgy volt, hogy 2022 Augusztusában rögzítjük, de aztán a producer mégsem tudta vállalni, majd Joe is kilépett még szeptemberben, így az új felállással újra össze kellett rakni és idén nyáron rögzítettük csak.

2017-től kezdve szinte minden évben jelentkezik a Cryptworm: demo, EP, Split, és tudomásom szerint még Magyarországon alakult, korábbi projektjeid sincsenek befagyasztva. Honnan ez az energia, kreativitás vágy?

A Cryptworm-öt ugye az előző kérdésnél kifejtettem, hogy miért is van ez a fajta aktivitás, de a többi bandához is van magyarázat. A Cryptworm-ön felül még van 3 hazai zenekar, amik jelenleg stúdió projektként funkcionálnak, mivel nem tudjuk megoldani a koncertezést. Mind hármat Lamberttal csinálom, illetve a Coffinborn-ban Zsolti is benne van. Ugye mi hárman együtt zenéltünk a Mörbid Carnage-ban. A Tyrant Goatgaldrakona és a Coffinborn még Szegeden alakultak és mindkettőhöz megvolt írva rengeteg szám még mielött kiköltöztem Angliába. Az idén megjelent Coffinborn gyakorlatilag 80% még Szegeden íródott, közel 10 éve. A Tyrant Goatgaldrakona második albuma is tervben van, azon is van rengeteg, még 2013-ban íródott szám. Rothadás a legújabb formáció, amit Lamberttal alapítottunk 2019-ben és az egyetlen banda, ahol nem vagyunk elmaradva az anyagokkal. Amint megírunk egy anyagot, már rögzítjük is és időben ki is jön.

Már a korábbi anyagokon is feltűnt egyfajta ismerős zenei, de inkább valamiféle lokális hangulat. Meglehet annak is köszönhető, hogy hordozunk magunkban valami sajátos délmagyar szennyet, vagy ez csak a közös hatások lehetnek, amelyek minket egyszerre értek otthon? Ugyanakkor ez a nehezen megfogalmazható örökség, mindenképpen előnynek bizonyul ezen a zenei színtéren. Lásd az első album fogadtatása (nemzetközi szinten)!

Ez jó kérdés, lehetséges. Ugye rengeteg Szeged és környékbeli banda van, amik közt nagy az átfedés ezért akarva-akaratlanul is, de hatással vagyunk egymásra. Fel tudnék sorolni közel 20 szegedi projektet, amit kb. csak 8-10 ember csinál átfedésekkel. Nyílván ezt a hatást áthozhattam ide Angliába és mivel az összes témát én írtam eddig, ezért valószínűleg érezhető ez a hangulat.

Említette ezt a sajátos hangulatot más is? Úgy értem a jelenlegi környezetedben? (Tibor az Egyesült Királyságban él 2014 óta).

Nem említette a környezetemben itt kint még senki sem. Eleinte ehhez a „caveman” death metal, főként amcsi bandákhoz hasonlítottak minket, most meg úgy 2-3 éve elindult a „New Wave of British Death Metal” mozgalom itt kint és ehhez csatolnak minket. Számomra mindkettő eléggé megtisztelő, de azért még is csak a délmagyaros hangulat, ami a legközelebb áll hozzám.

A szövegek nehezen, vagy egyáltalán nem kivehetőek (a stílus sajátossága ez), de mégis mekkora energiát fektetsz az írásába? Vagy felütsz valami forensic könyvet, és kutakodni kezdesz? Esetleg beveted a modern szövegírás tehetséges ChatGPT-jét és egyszerű promptokat faragsz, haha? Számomra mindig mókásak gyerekkorom death metal-jainak magyar fordításai. Most idézek egyet tőled: “Visszahányt genny Szeptikus köpet fulladás.

Nem tartom magam egy jó szövegírónak, pedig elég sok energiát belefektetek. ChatGPT-re nem is gondoltam, de tuti, hogy jobb szövegeket összerakna, mint én. A Coffinborn nagylemezéhez sikerült írnom 2 szöveget, amire büszke vagyok, de a többi, beleértve az összes Cryptworm szöveget eléggé primitív. Szerencsére ez passzol a Cryptworm világához. Általában kitalálok valami témát a fejemben, ami mindig halállal vagy valami morbid dologgal kapcsolatos, adok neki egy (szerintem) fogós címet, majd megírom a szöveget a kész számhoz. Általában csak stúdiózás előtt pár hónnappal kezdek neki a szövegek megírásához.

Egy emberként beszélek a Cryptworm-ról, de tudom, hogy vannak csapattársaid. Nemrégiben némi változás is történt. Hogy is van ez akkor valójában? Te vagy a szellemi atyja és kreatív elméje a formációnak, vagy teret hagysz/engedsz társaidnak is a számok kialakításában végleges formába öntésében?

Habár valóban én írom meg a számokat programozott dobbal itthon, de a próbán mindig variálunk rajta itt-ott, vagy néha teljesen átírjuk. Szerintem annak semmi értelme, hogy egyedül egy ember ír mindent egy többtagú bandában és a többieknek semmi beleszólásuk. Ugye amíg Joe tavaly ki nem lépett csak ketten csináltuk a Cryptworm-öt, így minden számot én írtam, mert ő első sorban dobos, de voltak ötletei, hogy mit változtassak még a gitár témákon is, nem csak a dobokon stb. Nem az volt, hogy csak betanulta, amit bepötyögtem programozott dobbal. Most hogy már 3 tagú a banda Jamievel és Jossal, így még több ötlet van a kész számok finomításában. Plusz, Joss az eredetileg nem basszeros, hanem gitáros, aki a fő számíró a Seprevation-ban, így a harmadik Cryptworm lemezhez írt 4 kész számot is, ami így az első olyan anyag lesz, ahol nem csak az én témáim, számaim hallhatóak. Visszatérve Joehoz, azért lépett ki, mert elege lett a koncertezésből és a metal színtérből. Minden zenekarát felfüggesztette és új projektekbe kezdett, folk és ambient stílusban.

Bristol, az egyik legmeghatározóbb zenei térrel rendelkező városa Angliának. Hogyan sikerült a beilleszkedés? Az otthoni zenei múltad/jelened segített ebben, és az underground szcéna ott már tárt karokkal fogadott? Vagy azért ennyire nem idilli?

Ha nem lett volna az otthoni múltam, akkor valószínűleg nem találkozok Joeval és nem alakul meg a Cryptworm. Joe többször volt és fel is lépett az Inner Awakening rendezvényeken és Albert ajánlotta, hogy kezdjek egy bandát vele még mielőtt kiköltöztem volna Angliába. Az itteni színtér ismeri kb. a Tormentor-t Magyarországról, azt csá, szóval az én projektjeimről senki sem hallott itt. Viszont nem volt gondom a beilleszkedéssel, függetlenül ettől, pedig rengeteg sztorit hallok azoktól, akik külföldre költöznek, hogy nem tudnak barátkozni, illetve úgy érzik, hogy sosem fogják egy szintűnek tekinteni őket a helyiekkel, de nekem semmi ilyen problémám nem volt és nincs jelenleg se szerencsére. Lehet, hogy csak mákos vagyok.

És ugye a kerítés is kolbászból van?

Oh, hát persze! haha

Az eddigi termékenységedet figyelembe véve, bizonyára elkezdtél dolgozni a harmadik albumon is. Viccet félre téve, milyen terveid vannak a jelenlegi albummal? Lesz-e turnéztatva? Mondjuk az UK-on kívül? Dél-Amerika ragyogó színtere ennek a zenei műfajnak, – csak mondom.

Amúgy a harmadik lemez teljesen meg van írva. Még ősszel kész lettünk vele. Ketten írtuk Jossal. Nyolc szám lesz összesen, 4-et én, 4-et pedig Joss írt. Még nem kezdtük el össze próbálni, de jövőre fel szeretnénk venni. Most viszont egy kis pihenés van, aztán pedig a koncerteket akarjuk megtolni. Van pár buli lefixálva, amit már be is jelentettünk, de dolgozunk 2 turnén is. Áprilisban itt az Egyesült Királyságban, nyáron pedig Európában is. Dél-Amerikával tisztában vagyok, hogy nagyon fasza a színtér, de egyelőre ez még fel sem merült. Lesz egy mexikói bulink viszont nyáron.

Nem tettünk említést ezidáig a kiadótokról, a szintén UK, pontosabban londoni alapítású Me Saco un Ojo Records-ról. Az debüt lemez is a gondozásukban jelent meg, nyilván remek a kapcsolatotok. Turné deal is része az együttműködéseteknek, vagy azok szervezése teljesen rajtatok van?

A Me Saco Un Ojo Records-al már 2017 óta vagyunk kapcsolatban és rengetegszer találkozunk személyesen is, külföldi fesztiválokon is. Rajta felül amúgy még a Pulverised Records-al és az Extremely Rotten Productions-al is együttműködünk. Mind három formátumnak van külön kiadója lényegében. Nagyon jó a kapcsolat, nem cserélném le semmiért sem. Koncertekbe, turnékba nem szólnak bele, de ha kell, segítenek.

Volt szerencsém látni titeket, kétszer is Londonban. Igazán élvezhető, sőt kifejezetten magabiztos, meggyőző az élőben való megjelenésetek! Honfitársak láthatnak-e jövő évben?

Köszi szépen! Eddig kettőször is tervben volt, hogy fellépünk Budapesten, de mindkettő alkalommal zátonyra futott a dolog. Először a covid lezárások miatt, másodjára pedig a tavalyi turné hiúsult meg, ahol lett volna magyar állomás is. Kontakban vagyok magyar promóterekkel, tervben van egy „Magyar Death Metal” este 4-5 bandával. De még csak ötlet egyenlőre, Remélem összejön.

Terveidben szerepel, hogy hazaköltözteted a zenekart, vagy köszönöd szépen, de nagyon jó ahol van?

Jelenleg nincs a terveim közt, hogy hazaköltözzek, de szerintem, ha úgy alakulna, hogy hazaköltözök, akkor meghagyom a Cryptworm-öt bristoli bandának. Nyilván ez esetben nem lenne több helyi hétvégi buli itt-ott, hanem inkább turnékra koncentrálnánk vagy underground fesztiválokra. Persze ez a többieken is múlik. Majd meglátjuk, mit hoz a jövő. Mindenesetre, ha hazaköltözök, akkor kapásból van 3 szegedi bandám, amit tudok csinálni, szóval zenéből nem lesz hiány.

Szegedről barátaid, zenésztársaid segítik-e valamilyen formában a Cryptworm munkásságát? Például koncertszervezésre, fesztivál meghívásra számíthattok-e?

Lambert szokta promózni a cuccainkat, illetve Zsolti segíti a nagyobb magyar rendelések lebonyolítását.

Végezetül egy személyes kérdés, Pale, vagy Brown ale?

Őszinte leszek, nem vagyok egy nagy szakértő, meg újabban nem is iszok, mert átköltöztem Walesbe és mindig kocsival vagyok, amikor Bristolban találkozok a többiekkel, de ha választani kell akkor inkább Pale.

Köszönöm mégegyszer a válaszaid!

Én köszönöm a lehetőséget, remélhetőleg egy koncerten összefutunk majd!

Navigáció / Forrás

Ez a cikk(részlet) a(z) Fémforgács nyilvánosan, bárki számára elérhető RSS csatornájából került automatikusan megjelenítésre. A fenti linkre kattintva eredeti helyén és teljes terjedelmében tekinthető meg. A cikk(részlet)-ben megjelenített fotók és egyéb képi anyagok közvetlenül az eredeti forrás tárhelyéről töltődnek be, azok a metalindex.hu szerverére nem kerülnek feltöltésre. Bármilyen szerzői jogi jellegű kifogás esetén kérjük az eredeti forrás megkeresését, akik felelősségel tartoznak az általuk feltöltött és megosztott tartalomért. Kérés esetén természetesen a metalindex.hu azonnal megszakítja a cikk(részlet) átvételét az eredeti forrástól, ha bármilyen okból szerzői jogi problémák merülnek fel.