Burial Hordes – Ruins (2023)

Fémforgács

A görögöknek hosszú múltjuk van az extrém metal világában. Ennek megfelelően számos gyöngyszemet köszönhetünk nekik, különösen akkor lehet kedves számunkra ez a színtér, ha szeretjük az erős hangulattal bíró kompozíciókat. Jöhet egy kis teátrális íz is az előadásmódba, valamint egy csak rájuk jellemző hangzás, amit a vájt fülűek ezer közül is megismernek, mert egyszerűen karaktere van. A 2001 óta működő Burial Hordes egy neves és megbízható képviselője hazája fémzene színterének, akik mögött már négy album van, a legutóbbi még 2018-ban jelent meg. Azonban mindenki megnyugodhat, ez a diabolikus kvartett nem lopta a napot a sarki gyrososnál, hanem munkával töltötték a napokat. A halálban fogant nihilizmus hidegvérű képviselői ők, akiknek a zenéjében a black metal borzongat atmoszférája kántálja lelkeket felemésztő zsoltárát, míg a death metal brutalitása a fizikai megsemmisülésünkről gondoskodik.Mindez egy egészen bombasztikus megszólalást biztosít számukra, ami egész lényünket képes felemészteni. A Ruins albumuk a legújabb példa minderre a mindenre kiterjedő megsemmisítésre.

A pokol tüzében fogant legújabb színdarabjuk szereplői a következők: D.T.  (ex-Ravencult) vetette papírra mindazt a gonoszságot, amelyet a túlvilágról telepatikusan küldtek neki az ártó lelkek, míg gondoskodik róla, hogy hangot is adjon tébolyaiknak. A húrok nagymesterei T.K. (Dead Congregation) és D.D. (EnshadowedAnticreation). Mind a ketten kiveszik részüket gitár és a basszus fronton is, így nincs vita srról, hogy kinek nagyobbak nyugalmi vagy izgalmi állapotban az ujjai. A nyúzott bőrök előtt pedig Eugene Ryabchenko (Fleshgod Apocalypse) fogja demonstrálni dominanciáját, aki session zenészként erősíti a Burial Hordes legénységét.

Az In the Midst of a Vast Solitude fog berántani minket magával ennek a sűrű iszappal teletöltött kútnak a fenekére. Semmi előjáték, semmi puszi a homlokra, szárazon támadnak le minket a gépies robbanékonysággal utat törő blast beatek. A nyitóriff voltaképp tökéletes egyvelege a black és a death metalnak. A fekete füstöt szolgáltató tremolo hangzása húsos és kegyetlen, mindkét stílus szót kap a hangszeren keresztül. A vokál pedig primitív brutalitással adja tudtunkra jelenlétét. D. T. hörgései kellően pokoli hangulattal spékelik meg az összhatást, ám egy kissé egysíkúak, de erről majd később értekezem. A nagyon enyhén visszhangos gyűlöletkiáltványok hatásosak és nagyon profán jelleggel törnek előre. Maga a lemez hangzása arányosnak mondható, mondjuk az előbb említett vokál szerintem egy kicsit túlságosan is a hangszerek fejére nőtt.

Maguk a gitárok erőteljesen szólalnak meg, a dobok természetességéhez sem férhet kétség, műanyag modernitásnak híre-hamva sincsen. Kár, hogy a vokál túlságosan is kiemelkedik a frekvenciák közül és valahányszor jön egy versszak azonnal a többiek felé kerekedik. Maga a dalszerzés már az első tételnél is elénk tárja azt, hogy ezek a démonok nem ma kezdték az ártatlan lelkek gyűjtögetését. A dal közepéhez érve lelassulunk és hagyják levegőhöz jutni a dalt. Ez egy rém egyszerű megoldás az egyhangúság megtörésére mégis nagyon hatásos. Pláne akkor, ha olyan kísérteties atmoszférát teremt az a törés, mint amilyet itt hallunk. A dalok általában az 5 perces időintervallumban érzik magukat a legjobban a Burial Hordes esetében. Próbálkoztak ők már igazán epikus 15 perces monstrumokkal is az előző kiadványaikban, de ezek engem sose tudtak igazán meggyőzni. Ennek a bandának nem ez a komfort zónája.

Az egyenes vonalú agresszivitás volt számomra mindig a fő fegyverük és ez az album pontosan azt is nyújtja számomra. Az Insubstantial is ugyanazt a képet tárja elém, mint a nyitány. Mesteri profizmussal haladnak előre hullákkal övezett útjukon, amelynek a sebessége általában a blast beat tempóban mérhető, legalábbis az én trafipaxom ezt mutatja. Ritka vendég a Dead Congregationre jellemző barlangi cammogás, de valahányszor felüti egy pillanatra a fejét, akkor azonnal képes magával ragadni. A gitártémák általában megkapóak és ha csak rájuk koncentrálunk, akkor számos finomabb részletet, dallamot is felfedezhetünk, amik el lettek egy kicsit rejtve a felületes fülek elől. A Perish dalban is hasonlónak tűnhet a képlet. Szélvész gyors kezdést követ egy hangulatos lelassulás, ám itt elmarad a dal végén érkező tűzijáték. Megmaradunk a lassan őrlő megsemmisítésnél egészen a tétel végéig. A legemlékezetesebb nyitótéma nyertese nálam a következőnek érkező Wandering Stream of Wind, amely középtempóval folytatja a vérprofi módon, előre jól kikalkulált vesszőfutásunkat ebben a fojtogató atmoszférájú kínzókamrában. A dal felénél az építkezés kibontakozik és megkaptam a katarzisérzetet, amire oly nagyon vártam. Nem a legdinamikusabb dal a lemezen, de az erős hangulat miatt nálam nagy kedvenc lett. Na jó, az Isotropic Eradication erős második, különösen az emlékezetes nyitótéma miatt.

A direkt, szikár brutalitáshoz sokszor hozzácsapódnak disszonanciában fogant témák, amik rezonanciája belepik tömlöcünk szűk terét. Ezáltal kapunk egy extra ízt, ami egy ilyen szigorúan a hagyományokhoz hű albumnál egészen frissítő tud lenni. Az egyedüli, amivel adós maradt a Burial Hordes, legalábbis az én meglátásom szerint, az a meglepetés. Nem vágyok újabb 15 percig kitartott dalszörnyekre, de néha-néha egy kicsit kikacsintgathattak volna a komfortzónából. A dalokat nem klónozták, ami mindenféleképpen jó hír, azonban könnyen kiismerhetőnek találtam egy idő után a Ruins albumot. Ezért nagyrészt a dob és a vokál szekció a felelős. Pár kósza fill vagy egy variáltabb hörgés úgy gondolom extra fűszert adott volna a lemeznek. Nem bűn az, ha van egy jól bejáratott formulánk, ami keretbe zárja azt, amiben igazán jók vagyunk, de azon belül is lehet olyan megoldásokkal tovább színesíteni a palettánkat, amitől igazán emlékezetes lesz az alkotás. A hellén íz hiánya lehet talán a másik dolog, amit fel lehetne hozni, de ez legyen az én személyes becsípődésem.

Az alkotók DecipherBølzerIncantationDead CongregationGrave MiasmaDeathspell OmegaSuffering HourEnshadowed rajongóknak ajánlják az albumot. Ez a névsor jól reprezentálja mindazt, amit nyújt számunkra a Burial Hordes. Az alkotók “anyabandáinak” a hangzása mind ott van a hangjegyekben, szinte tapintani lehet a hangszer kezelésen, dalszerzésen, hogy itt olyanok kezében vagyunk, akik képesek igazi mesterműveket is az asztalra tenni, ha igazán elkapja őket az ihlet. Ha hajnali háromkor kelteném fel a Burial Hordes legénységét szerintem akkor is ugyanilyen feszességgel, tűpontosan tudnák eljátszani ezeket a dalokat. Van egy biztonsági játék jellege a Ruins albumnak, de amire hivatott, azt maximálisan teljesíti. A Transcending Obscurity Records lesz a métely lelőhelye június 9-től.

Navigáció / Forrás

Ez a cikk(részlet) a(z) Fémforgács nyilvánosan, bárki számára elérhető RSS csatornájából került automatikusan megjelenítésre. A fenti linkre kattintva eredeti helyén és teljes terjedelmében tekinthető meg. A cikk(részlet)-ben megjelenített fotók és egyéb képi anyagok közvetlenül az eredeti forrás tárhelyéről töltődnek be, azok a metalindex.hu szerverére nem kerülnek feltöltésre. Bármilyen szerzői jogi jellegű kifogás esetén kérjük az eredeti forrás megkeresését, akik felelősségel tartoznak az általuk feltöltött és megosztott tartalomért. Kérés esetén természetesen a metalindex.hu azonnal megszakítja a cikk(részlet) átvételét az eredeti forrástól, ha bármilyen okból szerzői jogi problémák merülnek fel.