Myrkur – A Sólstafir vendégeként decemberben hazánkban lép fel a dán művésznő, most azonban egy King Diamond feldolgozással jelentkezett

King Diamond, myrkur, Sólstafir 0 Comment

A 2015-ös, debütáló M után Mareridt (Rémálom) címmel szeptember 15-én jelenik meg a dán származású modell/művésznő Myrkur, azaz Amalie Bruun egyszemélyes, kísérleti jellegű blackmetal-projektjének második nagylemeze. A lemez producere a többek között az Earth, a Sunn O))), a Boris vagy a Wolves In The Throne Room mellől ismert Randall Dunn volt. Az albumot a koppenhágai Black Tornado stúdióban rögzítették Dunn saját, Seattle-i stúdiójában keverték véglegesre. Az új album két dalában is vendég lesz Chelsea Wolfe. A három előzetes dal után a klippel kísért Ulvindével is lehet ismerkedni. Ebben a dalban Amalie Bruun hegedűn, gitáron és zongorán játszik, Aaron Weaver (Wolves In The Throne Room) dobol, Andreas Lynge és William Hayes gitározik, a kórusban pedig Veslemøy Heyerdahl és Ida Sandberg Motzfelt is hallható. Most azonban egy különleges feldolgozás érkezett tőle, a Revolver magazin számára zongorán eljátszott King Diamond dal, a Welcome Home. Myrkur év végén indul európai lemezbemutató turnéra, a Sólstafir társaságában. A körút december 7-én a budapesti A38 Hajóra is elér.

Három év után visszatér Budapestre Izland egyik legkülönlegesebb zenekara, a Sólstafir! A megújult felállás idén adta ki első albumát, a Berdreyminn pedig bátran nevezhető az eddigi legjobbjuknak: örvénylő, magával ragadó és besorolhatatlan poszt-gitárzene, amit áthat a jellegzetes skandináv melankólia és folklór.

Nem túlzás azt állítani, hogy kreativitásuk csúcsán láthatjuk újra a kvintettet. Az este különlegességét tovább fokozza, hogy az előzenekar a szintén lemezbemutatót tartó Myrkur lesz. A dán dalszerző-multihangszeres black metalból, pasztoriális folkból és kórusművekből gyúr egyszerre súlyos és felemelő, brutális és törékeny dalokat, valahol a Sigur Rós és a Bathory metszetében.

A Sólstafir zenéje leginkább az izlandi tájakban gyökerezik: a sós hullámokban, a buja zöld mezőkben, a kitörő gejzírekben, a felszín alatt áramló, mélyvörös vulkáni magmában és a sarki jégesőkben. Ősi, de közben időtlen is. Ráadásul együtt változik és formálódik a tagokkal, akik eljátsszák. A debütáló Í Blóði og Anda még klasszikus black metal, tremolókaros riffeléssel és blastbeatekkel, de már azzal a jellegzetes, csak rájuk jellemző hangulattal, amit később tökélyre fejlesztettek.

Akárcsak a skatulyák elkerülését: az olyan előképeikhez hasonlóan, mint az Ulver, az In The Woods… vagy az Enslaved, ők is a saját képükre formáltak minden őket ért hatást. Elég csak a Masterpiece Of Bitterness húsz perces nyitómonstrumára, az I Myself The Visionary Headre gondolni, amiben a Vágtázó Halottkémek-féle őserejű sámánzenén át a poszt-rockos lebegetésekig szinte minden megtalálható.

De igazán a zenekar első korszakát lezáró csúcsmű, a Köld után léptek rá arra az útra, amin máig járnak. A Svartir Sandarra a kezdeti idők black metalba ágyazott folklórjából már csak utóbbi maradt meg, miközben egyre nagyobb teret nyertek a dallamok és a pszichedelikus lebegtetések. A három évvel ezelőtti Ótta pedig nem csak azt demonstrálta, hogy Aðalbjörn Tryggvason az évek során kiváló énekessé ért, hanem azt, hogy a Sólstafir-hangzás, akárcsak az anyaországuk gejzírjei, mindig képes új utakat törni magának és a végtelenségig tágítható. Elvégre, ki gondolta volna, a zongora, a vonósok vagy a bendzsó nem csak felbukkan egy számukban, de tökéletesen is illik majd bele? Az egyre inkább előtérbe kerülő hard rockos hatásokról már nem is beszélve.

Ennek a folyamatos evolúciónak a csúcsa az idei Berdreyminn, a négyes eddigi legzeneibb és legegységesebb lemeze. Hiába szóltak az előzetes hírek a zene helyett az alapító dobos Guðmundur Óli Pálmason kirúgásáról/kiválásáról, az albumot ugyanarról a tőről metszették, mint az Óttát vagy a Svartir Sandart. Ez pedig azt jelenti, hogy minőségében is felér hozzájuk, élőben pedig minden bizonnyal ugyanolyan katartikusan szólnak majd az új dalok, mint a mára már klasszikussá nemesült Fraja vagy a Love Is The Devil (And I Am In Love).

Amalie Bruun karrierjét leginkább egy szóban lehetne összefoglalni: üstökösszerű. A Myrkur nevű projektje előtt csak egy popzenekarban (Ex Cops) játszó énekes-multihangszeres első lemeze rögtön a Relapse Recordsnál jelent meg, ráadásul a Mayhem és az Ulver tagjai is közreműködtek rajta. Az M pedig leginkább az utóbbi zenekar Bergtatt-korszakát idézi, valamint a korai Immortalt – gyakran egy számon belül is.

Bruun tökéletesen érzett rá rajta arra, hogy játsszon a klasszikus black metal és a misztikus erdei folk elemeivel, miközben fátyolos énekhangja mindenkit elbűvölt, aki csak hallotta. Nem csoda, hogy hamarosan már olyan zenekarok előtt nyitott, mint a Deafheaven, a Behemoth vagy az Opeth.

Idén pedig érkezik a folytatás, a Mareridt, amelynek dalai valószínűleg a decemberi koncert programját is dominálják majd. Ugyan eddig csak annyi tudható róla, hogy a producere a többek közt az A38-at megjárt Marissa Nadlerrel, a Sunn O)))-val és a Wolves In The Throne Roommal is dolgozó Randall Dunn volt, valamint hogy számos különleges hangszer (például nyckelharpán vagy mandolán) szól majd rajta, szinte biztosak vagyunk benne, hogy ismét valami különlegeset és túlvilágian gyönyörűt kapunk majd. Az pedig legkésőbb a tavalyi Mausoleum óta nyílt titok, hogy a Myrkur dalok élőben még inkább transzcendentális erővel bírnak.

A koncert Facebook oldala

Jegyár: 5900 Ft, elővételben: 4900 Ft. Jegyek elővételben vásárolhatók az A38 Hajó honlapján, illetve személyesen az A38 Hajón.

Myrkur – Mareridt
(Szeptember 15 – Relapse)

01. Mareridt
02. Måneblőt
03. The Serpent
04. Crown
05. Elleskudt
06. De Tre Piker
07. Funeral (feat. Chelsea Wolfe)
08. Ulvinde
09. Gladiatrix
10. Kætteren
11. Børnehjem

Bónuszdalok a digitális  és a deluxe LP verzión:
12. Death Of Days
13. Kvindelil (feat. Chelsea Wolfe)
14. Løven
15. Himlen blev sort
16. Två Konungabarn

Related Articles

    SZÓLJ HOZZÁ!

    HÍRSZEMLE

    Itt egy új Omega Diatribe video!

    Itt egy új Omega Diatribe video!

    Hájer Gergő és csapata az Omega Diatribe nagyban azon vannak, hogy a FEBRUÁRBAN megjelenő harmadik nagy albumuk levigye a fejünket. A Trinity címet viselő album producere nem más volt, mint Tue Madsen. Ne is húzzuk az időt, itt a Spinal ...

    Olvasd tovább

    Spinal Cord Fusion: az első új dal a hármas Omega Diatribe-ról

    Meghallgatható az első dal az Omega Diatribe február végén megjelenő, Trinity címet viselő lemezéről. A csapatban új frontember debütál az albumon Lucsányi Milán személyében. Bővebben...

    Olvasd tovább

    Két albumon is dolgozik a The Ocean

    Két albumon is dolgozik a The Ocean

    A 2013-as nagylemezt, a Pelagialt rendesen megturnéztatta a The Ocean, nagyjából háromszáz bulit, köztük egy év alatt két magyar koncertet is adtak az egyébként igencsak babára sikerült anyaggal. Azóta viszont nagy a csend a csapat körül, egy-egy dal szállingózik néhanapján ...

    Olvasd tovább

    METALLICA - James Hetfield a szükséges kompromisszumokról, a Loadról és a Reloadról

    A Clashmusic-nak adott interjút a minap a Metallica frontembere, James Hetfield, többek között a Load és Reload albumok korszakáról, valamint arról, hogy kellett-e kompromisszumokat kötniük annak érdekében, hogy a mainstream világ elfogadja a bandát. "Ez egy érdekes téma, mert mi a ...

    Olvasd tovább

    Befutott az első szám az új Omega Diatribe-ról

    Befutott az első szám az új Omega Diatribe-ról

    Megérkezett az első új szám a budapesti extrém groove metalos Omega Diatribe második nagylemezéről, ami várhatóan jövő február-március környékén fog megjelenni Trinity címmel, és a banda első anyaga lesz a Sleeplessből is ismerős Lucsányi Milán frontemberrel. A lemez felvételei a csapat házi stúdiójában, ...

    Olvasd tovább

    Keresés

    Back to Top

    Inline
    Like-old az oldalt, hogy azonnal értesülj a legfrissebb hírekről!
    Inline
    Like-old az oldalt, hogy azonnal értesülj a legfrissebb hírekről!