Dionysos Rising
Kiadó:
Wells Music
Honlapok:
www.teramaze.com.au
facebook.com/teramaze
teramaze.bandcamp.com
Ha nem tudnám, hogy Dean Wells amolyan "born-again" keresztény, azt hinném, hogy full rá van gyógyulva a speedre. Mostanában az együttes olyan tempóban szüli meg az albumait, hogy az a szakmában maximum Neal Morse-hoz, az állatvilágban pedig a házi nyulakhoz hasonlítható. Sajnos a szaporaság a zeneszerzés szempontjából nem akkora érték, mint az állattenyésztésben. Az egyik oka annak, hogy az utóbbi időben véleményem szerint a Teramaze muzikálisan elvékonyodott, éppen ebben a fölfoghatatlan túltermékenységben keresendő.
A másik faktort Kotta kolléga egy kommentben fogalmazta meg a rá jellemző éleslátással. A Teramaze másodkorszakos burjánzása (azt a kifejezést itt találóbbnak találom a virágzásnál) egyfajta stiláris fiatalítással, modernizálással is együtt járt. Wells fazonigazította a Teramaze-t, hogy az újabb generációkhoz közelebb álljon (ezt angolul "streamlining"-nak, vagyis a fősodorhoz igazításnak hívják). Ezzel viszont a saját arculatot beáldozva jelentősen közeledett a Voyager elektronikát sem megvető metálpopos, illetve djentes riffeléssel megtámasztott szintipopos soundjához, hangulatához. Ezen túl az ausztrál metál bandákra mindig is jellemző volt egy sajátos hangzásvilág, legyen az a Teramaze-hez és a Voyager-höz hasonló progresszív műfaj (Chaos Divine, Caligula's Horse), a hagyományosabb power vonulat (Vanishing Point), vagy az extrém, ill. metalcore (Ne Obliviscaris).
A tavalyi "Eli"-t voltaképp megdicsértem, hiszen évek óta az első olyan album volt, ami - ha nem is taglózott le - legalább nem untatott és nem idegesített föl. Ehhez nagyrészt Nathan Peachey énekes visszatérése kellett. Nem mondom, a túlproducerelt hangkép, a dobok műanyag hangzása, a programozott dobok használata és a szintik üres csilingelése nem volt éppen ínyemre való, de a dalok összességében javuló tendenciát mutattak. Ez a tendencia - úgy érzem - folytatódik a "The Harmony Machine"-en is. Csak két dolgot nem értek, (1) hogy ilyen kvalitású gitárosok mellett miért nem sikerült minden dalba szépen, kötelességtudóan elhelyezni az oda illő, remekbe szabott szólót (pl. a klipes "Gloom" is nélkülözi ezt az esszenciális fém adalékot), és (2) hogy mi a karimás lópikuláért kell ilyen adottságú énekesek hangját auto-tune-nal agyonszintetizálni (ráadásul épp olyan nagyszerű dalokban, mint pl. a címadó).
Összességében a "The Harmony Machine" a jobbik Teramaze albumok közül való, de mint a telitalálatos "Her Halo"-t kivéve az összes "újkori" lemez, ez sem igazán hagy maradandó nyomot a hallgatóban. Az én emlékezetem mostanában egyszerűen képtelen a legtöbb új szerzeményt megkülönböztetni a többitől. Azért egy hazai koncertbe szívesen belefutnék...
Tartuffe