Interjú Triesz Lászlóval a Solidity gitárosával, alapítójával.

Rockvilág.hu online rockmagazin

Gazsó Krisztián dobos és Kemény Zsolt basszeros után most Triesz László gitárossal beszélgetünk, az EP-vel és a zenekarral kapcsolatban 
Kezdjük nálad is az alapoknál.  Mikor kerültél kapcsolatba a zenével? Mik voltak azok a zenekarok amik olyan hatással voltak rád, hogy Te is úgy döntöttél hangszert ragadsz?
 
Egészen kis gyerek korom óta körbevett a zene, mindig szólt valami a háttérben, fater magnója állandóan be volt kapcsolva. Eleinte az elektronikus zene vonzott (pl. Depeche Mode), aztán a középiskolában egyre inkább a rock zene felé fordultam. Olyan előadókat favorizáltam, mint a Van Halen, Gary Moore, Queen, Shadows, és a 90-es évek szinte összes modern gitárhőse. Amikor teljesen rácsavarodtam az instrumentális gitárzenére, azért már éreztem, hogy a szimpla zenehallgatás itt nem lesz elég…


A gitár előtt, vagy mellett volt más választásod is, vagy mindig is ez volt az a hangszer amit szerettél volna elsajátítani?

A hangszerek is nagyon vonzottak már a gyermekéveim alatt. Kezdetben még a billentyűs vonal, amit aztán a rock zene miatt természetesen a gitár váltott fel. Sokat jártunk át játszani a szomszéd gyerekekhez, ahol volt egy pianínó. Mindig irigykedve néztem, gyakran találtam magam mellette ülve, ahogy nyomkodom a billentyűket. Végül basszusgitározni kezdtem, de az nem tudott lekötni, nem tudtam a kreativitásomat kiélni rajta. Volt otthon egy dobgitár is, az alapokat azon próbálgattam. Aztán megvettem életem első elektromos gitárját, egy jóféle Musima strato-t. Lehet, hogy nem volt egy világklasszis hangszer, de én szerettem Interjú Triesz Lászlóval a Solidity gitárosával, alapítójával.
 

Kik voltak számodra az inspirációk, akár hazai, akár nemzetközi szinten mint gitárosok?
 
Több korszakom is volt, az első és legfontosabb inspiráció a Satriani/Vai páros volt. Lenyűgözött az a muzikalitás és technikai bravúrok sorozata, amivel ők Eddie Van Halen után újra meg tudták újítani a modern rock gitározás műfaját. Még az eltelt évtizedek után is fedezek fel bennük olyan fimon apróságokat, amikből lehet tanulni. Utána következett a metálos éra a Nevermore-ral az élen. A Dead Heart in a Dead World lemezt gyakorlatilag szénné hallgattam, de a többi albumuk is nagy kedvenc. Amikor pedig először meghallottam a Dream Theater Awake c albumát, teljesen lesokkolt. Csak néztem, hogy ez meg mi a franc volt 😀 Petrucci játékától egyből dobtam egy hátast. Nagy kedvencek még a teljesség igénye nélkül: Scar Symmetry, Arch Enemy, Circus Maximus, Pagan’s Mind, Voyager, stb. Újabban pedig olyan előadók inspirálnak, mint a Haken, Plini vagy Marko Sfogli elképesztő gitárjátéka. Hazai vonatkozásban Vörös Attila az, akit nemzetközi szinten is kimagasló gitárosnak tartok, de őszintén szólva sem most, sem régen nem igazán hallgattam magyar előadókat. Egyedül Szekeres Tamás lemezeivel próbálkoztam még tinédzserként, nagyon jó ő is, de nálam mégsem tudta azt hozni, amit a külföldi “nagyok”. 
 

A Solidity előtt, illetve vele párhuzamosan milyen más formációkban láthatunk téged?
 
Elmondhatom, hogy széles zenei skálán mozogtam az idők folyamán. Nagy részben Pengével közös zenekarokban játszottam (Sinathrop, Urbán folklór, Ördögszekér, StereoPhase), és Zsoltival az Art of Paradox-ban. Mi már csak így összeragadtunk az idők folyamán 😀 De zenéltem party zenekarban is, sőt, kísértem Tihanyi Tóth Csabát és Bognár Ritát a Szenes Iván életmű koncertjeiken. Per pillanat a Pink Dragon a másik zenekarom, ahol dallamos, 80-as évek ihlette rock zenét játszunk. Régi nagy vágyam volt ez is, a prog metál mellett. Továbbá a zeneiskolában, aminek tanulója vagyok (Szórakoztató zenész I.) is játszom zenekarban, ahol aztán még jazz sztenderdek is folyamatosan terítéken vannak.


Hogy alakult a Solidity és a Te kapcsolatod? A Zsoltival való interjúból kiderült, hogy Te az alapítók közé tartozol. Hogyan emlékszel a kezdetekre?
 
Annó, a Sinathrop feloszlása után elég nagy űr keletkezett bennem. Penge Angliában, én pedig beszálltam Zsolti prog rock zenekarába. Szerettem, de azért hiányzott a durvulás is. Aztán Penge visszaköltözött, és valahogy evidens volt, hogy ott folytassuk, ahol abbahagytuk. Az akkori melóhelyemről jött egy dobos, Zsoltit elhívtam a másik zenekarból és nagyjából meg is voltunk. Sosem felejtem el az első próbát, ahol egyből látszott, hogy az a bizonyos kémia nagyon megvan. A szétküldött kottáim alapján mindenki megtanulta otthon az első nótát. Béreltünk egy próbatermet, le is vonultunk, ahogy kell. Sanyi (az akkori dobos) beszámolt, és úgy, elsőre, hiba nélkül ledaráltuk a dalt, csont nélkül. Néztünk egymásra, hogy oké, de most akkor mit csinálunk a maradék két órában, mivel több dallal nem készültünk :))) A sok év alatt már összecsiszolódtunk, Krisztián is jól beilleszkedett, szerencsés vagyok, hogy ilyen nagyszerű zenészekkel muzsikálhatok.


Kanyarodjunk teljesen rá a Solidityre. Mennyire vagy aktív részese a zeneszerzésnek? Illetve belekapcsolódsz-e a dalszövegek írásába is akár?
 
Nálunk nem működik az a munkamódszer, hogy a próbateremben jam-elgetünk, aztán abból nóta születik. A dalokat én írom otthon, feldemózom dobbal, mindennel, és szétküldöm a többieknek. Ebből indulunk ki, ehhez teszi hozzá mindenki a saját részét, ötleteit. Van, hogy átírjuk jobban, de olyan is előfordul, hogy egy az egyben úgy marad. Az éneket Penge találja ki, az angol nyelvű szövegeket pedig én írom, de ez is formálódik, míg el nem érjük a végleges verziót. Zsolti is szokott hozni ötleteket, amiket már egyből nekem küld el további felhasználásra, azokból is születtek már dalok.

 

Hamarosan új dalokat is hallhatunk tőletek. Mennyivel érzed másabbnak a készülő anyagot, mint mondjuk az előző lemezt?
 
Szerintem minden zenekar úgy van vele, hogy mindig az új anyag a legjobb Interjú Triesz Lászlóval a Solidity gitárosával, alapítójával. Én minden új lemezünket előrelépésnek élem meg. Ezer éve együtt zenélünk, ennek ellenére mi is formálódunk, változunk, fejlődünk. Összességében elmondható, hogy egy még komplexebb, ám egységesebb anyagon dolgozunk, mint az előző.


Nemsokára egy szöveges videó formájában itt az első új dal, ami ráadásul a zenekar első magyar nyelvű dala is egyben, ha jól tudom.  Miért döntöttetek amellett, hogy magyarul is írtok dalt?
 
Így van, egy magyar nyelvű dallal kezdtük az új lemez felvételeit, és igazából nem is lesz több, ez majd bónusz nótaként lesz az albumon. Az előző anyag után elhatároztuk, hogy magyarul szól majd a következő, de végül mégis az angol mellett maradtunk. Ennek több oka is van, egyrészt azért, mert nem tudtunk megbarátkozni a prog metál + magyar nyelv kombóval. Régebben hallgattam orosz és francia nyelvű prog metált, de már akkor sem tudtam velük mit kezdeni. Ez a műfaj összenőtt az angollal, más nyelven egészen más karaktert kap. A másik ok pedig az, hogy, hazánkban nagyon szűk a zenei piac, amin belül a prog metál szabad szemmel nem is látható. Külföld fele szeretnénk nyitni, ahol ennek műfajnak nagyobb kultusza van.
 



A Magam Maradni című dal mit jelent neked mint zeneszerző? Milyen elvárásokat támasztottál magad és a zenekar felé ezzel a dallal? 
Ez a dal nem csak azért lóg ki a sorból, mert magyar nyelvű, hanem azért is, mert akkor íródott, amikor az előző lemezzel már készen voltunk, de a következőre még nem készültünk. Más energiák dolgoztak bennem, nem körvonalazódott még az a csapásirány, amin elindultunk végül. Ha a másik, azóta már elkészült 5 új nóta mellé teszem, akkor azért hallani a kontrasztot. Ezért is készítettünk belőle “csak” egy szöveges videót, ami Tolnai Gábor keze munkáját dícséri, és ezúton is köszönjük neki a fáradozásait. Egyébként a szöveget Penge írta hozzá, tehát még ez is egy plusz különlegesség. Mindettől függetlenül persze, ettől ez még egy ízig-vérig Solidity nóta, szóval nem fog csalódást okozni senkinek 😉



Személy szerint mit vársz a készülő Solidity daloktól? A prog metál mindig is rétegzene volt. Próbálkoztok valami olyannal amivel esetleg a mainstream piacra is be tudtok kacsintani majd? 
Az a tervünk, hogy elérjünk minél több embert ebben a szűk rétegben bel- és külföldön is egyaránt, akik nyitottak a progmetál iránt. Bár egységesebb lesz az új lemez, ennek ellenére kapnak helyet rajta olyan dalok is, amik megállják a helyüket a mainstream-ben is. 


Ha jól tudom jelenleg egy EP van a célegyenesben. Ez mikorra várható, hogy megjelenik, illetve mikorra lesz belőle esetleg egy teljes lemez?
 
Az EP márciusban jön ki minden streaming platformon. A nagylemezt 3 részletben vesszük fel a gyulai No Silence stúdióban. A következő stúdiós etap április elején lesz, az utolsó pedig ősszel. Ha minden a tervek szerint halad, akkor 2025 végére jelenik meg az album. 


Végezetül. Mi az, amiért Te mindenképpen ajánlanád a zenekart, hogy  hallgassák, nézzék meg őket a zeneszerető emberek?
 
Ezt a kérdést nehéz elfogultság nélkül megválaszolni. Mindenkinek ajánlanám, mert lehet, hogy rétegzenét játszunk, de ennek ellenére bárki megtalálhatja benne a maga preferenciáit, annyira sok stílust vegyítünk össze. Szóval mindenki hallgasson Solidity-t Interjú Triesz Lászlóval a Solidity gitárosával, alapítójával.

Navigáció / Forrás

Ez a cikk(részlet) a(z) Rockvilág.hu online rockmagazin nyilvánosan, bárki számára elérhető RSS csatornájából került automatikusan megjelenítésre. A fenti linkre kattintva eredeti helyén és teljes terjedelmében tekinthető meg. A cikk(részlet)-ben megjelenített fotók és egyéb képi anyagok közvetlenül az eredeti forrás tárhelyéről töltődnek be, azok a metalindex.hu szerverére nem kerülnek feltöltésre. Bármilyen szerzői jogi jellegű kifogás esetén kérjük az eredeti forrás megkeresését, akik felelősségel tartoznak az általuk feltöltött és megosztott tartalomért. Kérés esetén természetesen a metalindex.hu azonnal megszakítja a cikk(részlet) átvételét az eredeti forrástól, ha bármilyen okból szerzői jogi problémák merülnek fel.