Havukruunu – Tavastland (2025)

Fémforgács

Az ember azt gondolná, hogy pagan black metal már nem igazán képes újat hozni az asztalra, noha a zsáner korántsem nevezhető lerágott csontnak, amire jelen kritikánk alanya is tökélete példa. A Havukruunu, negyedik stúdiólemezével sötét, pogány erőket enged szabadjára, melyet Tavastland címre kereszteltek és egy szomorú történelmi eseményt dolgoz fel.

Havukruunu – Tavastland (2025)

1236-37 tele nem csak a hosszú nappalok miatt volt sötét Finnország történetében: ezekben a hónapokban zajlott az a lázadás, amikor tavastlandi finnek egy csoportja fellázadt a keresztény egyház, valamint a svéd befolyás ellen. A lázadókat egy ideig a novgorodi fejedelemség támogatta, azonban egy pápai levél  keresztes hadjáratra szólította fel a svédeket, akik nem csak a pogányokat tiporták sárba, de a finn területek nagy részét is bekebelezték. Ezt a lázadást énekli meg Havukruunu.

A Tavastland csavar egyet a megszokott képleten és a pokolból éneklő legyőzött hősök szemszögéből meséli el történetet, ahogy régi idők bölcsességét osztja meg velünk. Nem nehéz párhuzamot vonni témaválasztásban modern világunkkal, hisz dalcsokrunkban a vallás egyfajta allegóriaként szolgál a modern ember természettől és tradícióktól való eltávolodására. A Tavastland fájdalmasan pontosan mesélli el a pogány lázadáson keresztül azt, ahogy a digitalizált világ okos eszközei közé szorult ember kétségbeesetten keresi az anyafölddel való kapcsolódást.

YouTube Video

Első dalunk, a Kuolematon laulunhenki lassabb tempóval veszi fel a történet fonalát, ahol a melodikus riffekben a finn népzene elemei elevenednek meg, melyet szitálós dob és kissé nyers hangzás tesz teljessé. A komor hangulat fokozódik az Yönsynty-vel, amit egy karakteres fémes intro, valamint egy emlékezetes szóló tesz teljessé. A kezdeti pörgés folytatódik a Havukruunu ja Talvenvarjo dalban is, amiben egy rövid, ám annál kiválóbb akusztikus gitár betét hoz megnyugvást fülünk számára, középkori hangulatban. Következő szerzemény, a Tavastland már nem ennyire kegyes, hanem sötét, black metalos átvezetés szolgál a Kuoleman Oma, valamint az Unissakävijä hősies, rideg pogány dallamaihoz.

YouTube Video

Utolsó két számunk, a Kun veri sekoittuu lumeen, valamint a De Miseriis Fennorum fájdalmas, megkeseredett hangultatot hoz, ahogy a csatában megfáradt hősök vére hóval keveredik. Éles, szinte fülsértő gitárszó, vészjósló hangulat telepszik az emberre, hogy az utolsó számban végül mindenre elszánt hörgéssel adja a világ tudtára a lázadók balszerencséjét. A lemez záródarabja levezetésben időt hagy a hallgatónak arra, hogy feldolgozza az elmúlt egy óra őrületét.

A Havukruunu negyedik lemezében kiemelendő a basszusgitár, mely egy nagyon karakteres hangzást kölcsönöz a daloknak, szinte vezető szerepet vesz át, ami Humö munkáját dicséri. A remek basszusjáték mellett a kórus emeli epikus magasságokba a lemezt, egyértelműen ezek a szerzemények fénypontjai, de nem hagyhatjuk ki a jól megírt és eljátszott gitárszólókat sem. Összességében egy remek lemezt hozott nekünk a Havukruunu, ami emlékezetes dallamokkal, epikus kórusokkal regéli el a Tavastland-i lázadás történetét. Tökéletesen használja a pogány-keresztény ellentétet a modern digitális világ és a természettől való eltávolodás ellentmondásának ábrázolására. Mi ez, ha nem a pagan metal esszenciája?

Navigáció / Forrás

Ez a cikk(részlet) a(z) Fémforgács nyilvánosan, bárki számára elérhető RSS csatornájából került automatikusan megjelenítésre. A fenti linkre kattintva eredeti helyén és teljes terjedelmében tekinthető meg. A cikk(részlet)-ben megjelenített fotók és egyéb képi anyagok közvetlenül az eredeti forrás tárhelyéről töltődnek be, azok a metalindex.hu szerverére nem kerülnek feltöltésre. Bármilyen szerzői jogi jellegű kifogás esetén kérjük az eredeti forrás megkeresését, akik felelősségel tartoznak az általuk feltöltött és megosztott tartalomért. Kérés esetén természetesen a metalindex.hu azonnal megszakítja a cikk(részlet) átvételét az eredeti forrástól, ha bármilyen okból szerzői jogi problémák merülnek fel.