Fémforgács
A szegedi progresszív, modern metal vonalas Dystopia legutoljára 2018-ban (Building Bridges) adott ki lemezt. A zenekar az elmúlt egy év során két új single-daluk, a Nem látszik már és az Amivel magadnak tartozol klipjeit tette közzé, melyeknek sorát a tegnap bemutatott Mesterlövész című daluk videójával folyatattak. A három tétel egy digitális EP-t formál, amiről Vári Gábor énekes-gitáros, és Bajusz Péter basszusgitáros a következőket osztotta meg:
Gábor: Szerintem ma már nem újdonság senkinek ez a megjelenési forma. Sokan kérdezik, hogy mikor jön már az új album, és teljesen jogos is a kérdés, hiszen a zenei anyag már régóta majdnem kész van. A stúdióban van, hogy évente közel 200 dal megy át a kezeim között és az undergroundban különösen, de sokszor még a mainstream előadóknál is azt látom, hogy rengeteg értékes alkotás veszik el ebben az eszeveszett zajban, ami a potenciális zenei fogyasztókra zúdul manapság.
Ha ehhez hozzáteszed, hogy a zenekarban senkinek nem lett könnyebb az életszínvonal fenntartása és senkinek nem lett kevesebb felelőssége az utóbbi években, érthető talán hogy annyira meg kell becsülnünk minden egyes percet és energia csomagot, amit erre a zenekarra tudunk fordítani, amennyire csak tudunk. Pazarlásnak tűnik akár egy dalt is csak úgy minden körítés nélkül kitenni, így egyelőre marad ez a single-özés, hátha hatékonyabban elér a zenénk így azokhoz, akiket esetleg érdekelhet.
Gábor: A Mesterlövész majdhogynem stílusgyakorlatnak indult, Levivel ketten maradtunk az egyik szokásos próbaidőpontban, és mondtam neki, hogy van egy alap ötletem, de még így eléggé minimál. Levi már régóta pedzegette, hogy érdemes lenne mélyebben elmerülnünk a modernebb kedvenceink dalszerkezeteiben, így hát bekapcsoltuk a gépet, nézegettük mit hogy kéne egymás után pakolgatni. Én az elképzelhető legidiótább módon elgügyögtem, hogy nagyjából mik vannak a fejemben, Levi pedig mesterien modern riffelésre fordította azokat. Aznap este meg is szültük a dal zenei részét.
Péter: Bár a dal már jó ideje létezik, végleges formáját a klip megjelenésére nyerte el, így azok is fedezhetnek fel új részleteket, akik esetleg már hallották korábban koncerteken. Emlékszem, amikor először összeállt, nekem egyből az egyik kedvencem lett, tetszik a direkt megközelítés, az EP dalai közül véleményem szerint ez a legtapadósabb, még akkor is, ha zenei értelemben vannak benne megfejtések.
Nem ritka dolog nálunk, hogy a szövegek valami miatt nagyon nehezen születnek, de mindig igyekszünk valamit kitalálni, hogy túllendüljünk ezen. Ebben az esetben kiadtuk magunknak a parancsot, hogy bárki, akinek van valami fiókban ragadt szövegfoszlánya, az álljon vele elő. Levi bedobta, hogy ő évekkel ezelőtt írt egy haikut Kurt Vonnegut: Mesterlövész című könyvének kiinduló jelenetéről, amiben egy gyerek követ el egy szuper értelmetlen dupla gyilkosságot egy vadászpuskával. Így volt:
“Lőporos párkány
Nap lép a háztetőkre
Két holt egy hátán”
Gábor: Ezt a rettenetes cselekményt már nem volt nehéz beilleszteni abba a gondolatfolyamba, ami az eddigi szövegeket is ihlette. Gyakorlatilag jöhet bármi az önszabotázs témakörében, engem annyira megmozgat ez a téma, hogy elkezdenek jönni a sorok. Bár egy konkrét cselekmény és történet ihlette, valójában arról szól a dal, amikor az ember a rejtett depressziója miatt elindul az öntudatlan önpusztítás útján. Onnan aztán van két kategória: azok a hülyeségek, amiket helyre lehet hozni, és azok, amiket nem…
Péter: …és igen, nekem erről szól ez a dal, hogy hogyan működik az, ha valaki hoz egy életre szóló rossz döntést. Hogy az előbb-utóbb mindig visszaüt. Bármit csinálsz, az mindig ott marad.
A Dystopia legközelebbi koncertje október 26-án, a Dürer kisteremben lesz a Tre Lunatic és a SnailGardN társaságában.