rattlead.hu

Interjú Peter De Wint énekessel a Second Attack album 40. jubileuma kapcsán
Peter, mielőtt a Second Attackről kérdeznélek, igaz az, hogy punk zenekarként kezdtétek The Onion Dolls néven, és 1980-ban adtatok ki egy kislemezt?
Nem, ez nem igaz, én egy Hustler nevű bandában játszottam akkoriban, Mark Van Caelenberge és Nero Neerickx pedig egy punk bandában: The Onion Dolls, és kiadtak egy kislemezt…
Milyen volt a felállás akkoriban, és hogyan álltatok össze pontosan? Voltak zenei tapasztalataitok?
Mint már mondtam, egy Hustler nevű zenekarban (szimfonikus rockzenekar) játszottam, ahol akkoriban dobos és énekes voltam, később találkoztam Markkal, beszélgettünk egy ideig, és megegyeztünk, hogy együtt alapítunk egy zenekart… később ez a zenekar lett a Crossfire !
Amennyire tudom, te és Chris De Brauwer dobos részt vettetek a Mystery-ben…
Chris helyettesített engem a Crossfire-ben dobosként, az elején én voltam a Crossfire dobosa és énekese, de egy idő után úgy döntöttünk, hogy változtatunk és én lettem a frontember, és meghallgatásokat tartottunk dobosoknak, és mivel Chris rendszeresen részt vett a próbáinkon és remek srác volt… megkapta a munkát és olyan jól kijöttünk, hogy megkértem, hogy később csatlakozzon hozzám a Mystery-ben.
Mi késztetett arra, hogy a heavy metal felé fordulj? Ki találta ki a Crossfire nevet?
Mindannyian szerettük és rajongóik voltunk a Judas Priest-nek, és ahogy beszélgettünk ez a név többször is felmerült és nem csoda, hogy így történt, hiszen imádtuk a nótát is!!! Azt hiszem, Mark és én találtuk ki az ötletet, hogy Crossfire-nek nevezzük el magunkat.

Mi a helyzet az egész belga metal színtérrel, amikor egy csomó zenekar kezdett felbukkanni, mint például a Killer, Acid, Ostrogoth stb., akik mind megpróbáltak nevet szerezni maguknak?
Mindannyian ismertük egymást, hiszen Belgium körülbelül egy fingnyi ;-). Próbáltam dolgozni Shortyval a Killerből, és két Ostrogoth lemezen is énekeltem háttérzenét, később pedig még az Ostrogoth énekese is lettem … FEELING OF FURY LP.
Úgy gondolod, hogy az 1983-as debütáló See You In Hell a speed metal mozgalom egy eléggé fejlett márkáját mutatta be egy kis hagyományos, rockos érzékenységgel kiegészítve, ami megkülönböztetett titeket a valamivel korábbi NWOBHM őrülettől és a kialakulóban lévő thrash metal színtértől?
Mi csak úgy játszottunk, ahogy akkoriban gondoltuk, fogalmunk sem volt róla, hogy ebből valami olyasmi lesz, amit csak szerettünk, az NWOBHM-et, és csak csináltuk a dolgunkat, ahogy azt gondoltuk, hogy jó… nem is tudtuk !!!
Egy tehetséges, ígéretes csapatot mutatott be?
Valahol meg kell tudnunk…
Mennyi időbe telt, amíg új dalokat találtatok ki? Esetleg a kiadó kért tőletek új anyagot?
A kiadónak, a Mausoleum Recordsnak NEM VOLT SZAVA abba, hogy mit csináltunk…. néha egy hétbe, néha két napba és néha egy-két hétbe telt, mire új dalokat írtunk, keményen dolgoztunk és a dalok jöttek, ahogy a szél forgott ;-).
Az albumot 1984-ben vettétek fel a Shiva stúdióban, Brüsszelben, Belgiumban. Emlékszel még rá, hogyan zajlottak a felvételek?
Még mindig jól emlékszem, hogy nagyon jól éreztük magunkat a Shiva stúdióban, szinte mindent ott vettünk fel, a Mausoleumban … azokban a napokban brutális volt a buli és a pia, most és akkor komolyan gondoltuk, mivel a tulajdonosok akkoriban Juwish-ok voltak… gyakorlatilag mindenki zsidó volt a Mausoleumban, szóval bulizni bármikor lehetett …
Gondolod, hogy maga az album artja ugyanazt az izzó koponyaarcot ábrázolja egy azték piramis csúcsán, de most sokkal közelebbről, ami egy sokkal fenyegetőbb környezetet mutat, és a zene is ezt a felfogást tükrözi?
A koponyák Eric Philippe találmánya és nagyszerű különleges kézzel festett kép, semmi köze a zenéhez, de tetszett az ötlet….
Az éneked sokkal koncentráltabb és dinamikusabb jellegű, mivel a jellegzetes sikoly, amit korábban könyörtelenül alkalmaztál, most néhány visszafogottabb és dallamosabb részekkel keveredik?
Köszönöm a bókot az énekemmel és a sikolyaimmal kapcsolatban, csak jöttek és használtam őket (sokat), de ne gondold tovább ezek után… Született tehetség voltam, aki keményen és hangosan tudott sikítani, filmes karriert csinálhattam volna egy ilyen sikító hanggal, csak rossz országban születtem!!
Véleményed szerint a legnagyobb változás Marc Van Caelenberge gitárjátékának bombasztikus, arcba vágó hangzása, ami még mindig megtartja a NWOBHM hatások keverékét, de sokkal több keménységet ad a hangzásnak?
Igen, a gitár a képedbe robbant, és sok, néha egy kicsit túl sok volt, ha az én véleményemet kérdezed, ezért váltunk szét Marc VC & I!!! De abban az időben valószínűleg a gitárjával harcolt.

Azt mondanád, hogy lényegében ez az album olyan közel van ahhoz, hogy egy speed metal album helyett teljes mértékben thrash album legyen? Néha tényleg úgy hangzik, mintha el akarna tekinteni a Judas Priest elemektől, és teljes mértékben a Living Death területére lépni?
Ahogy már mondtam, Judas Priest rajongók voltunk, nem kérdés, DE mindig úgy játszottuk a zenénket, ahogy szerintünk jól hangzott, nem állt szándékunkban lemásolni a J.P.-t, így nem is tettük, és ha úgy hangzunk, mint ők vagy az L.D., ahogy mondod, az tiszta véletlen. És utáltuk azokat az embereket, akik trash bandának neveztek minket !!! Ami szerintem nem voltunk…
Másrészt, ez az album még fenyegetőbbnek bizonyult, amikor a tempót lejjebb vettétek, egy doom-os himnusszal, mint a Master Of Evil és egy kísértetiesre fordult dühös balladával a Running For Love-ban?
Valószínűleg csalódást fogok okozni azzal, hogy ezt mondom, de ezt nem szándékosan csináltuk, egyszerűen csak úgy játszottuk a dolgokat vagy dalokat, ahogyan feldobtuk őket …. igen, egy kicsit doomosabbnak és ijesztőbbnek hangzanak, de ez normális, nem igaz??
A Second Attack leginkább úgy értelmezhető, mint egy kifinomult és továbbfejlesztett változata annak, amit a See You In Hell 2 évvel korábban próbált elérni?
Igen, mivel nőttünk az időben és a játékban!!!
Sokat fejlődtetek az előző albumhoz képest?
Persze, ahogy mindannyian nagyobbak lettünk játékban és jobbak az időben…

Hogy látod, hogy a Second Attack élvezetesebb, mint a debüt, és valami ércesebbet és mámorítóbbat nyújtott anélkül, hogy mérföldekre eltávolodott volna a See You in Hell előírt stílusotoktól?
A See You In Hell volt a debütáló LP-nk és keményen dolgoztunk rajta, a Second Attack pedig az utódja, és ahogy írtuk a dalokat, ahogy feldobtuk őket, mindegyik egy kicsit ugyanabban a stílusban van, csak érettebb… ahogy írtuk, ahogy feldobtuk őket… néhány nagyobb lett, mások nem, de mindig úgy írtuk, ahogy éreztük…. mindig.
A produceri munka sokkal vaskosabb jellegű, a gitárok hangszíne élesebb erejű, és az egész hangszerelés sokkal közelebb van az ember füléhez, mint korábban?
Ahh, akkoriban egyáltalán nem volt beleszólásom a produkcióba, Mark VC csinálta. Így a zenekarnak sem volt beleszólása a produkcióba, így nyilvánvalóan a gitárok hangosak és az arcba vágóak voltak… Egyeseknek tetszett, másoknak nem…
Milyen koncertek/turnék voltak a lemez támogatására?
Koncerteket játszottunk Hollandiában, Németországban és Angliában is, és persze a belga bulikat.
Mire emlékszel a harmadik Heavy Sound fesztiválról? Mesélnél róla bővebben?
Ez volt az egyik utolsó koncert a turnéból….Emlékszem, hogy előző este érkeztünk a soundcheckre és nem volt hangom, így reggel elvittek egy orvoshoz, aki két injekciót adott mindkét hangszálamba és újra úgy énekeltem, mint egy madár, de a következő 3 hétben nem tudtam beszélni, de hé; nagyszerű koncertet adtunk a Heavy Soundon, még a képünk is rajta volt a Mausoleum által nyomtatott jegyeken. Van egy újrakiadásom a jegyről + egy újrakiadás az albumról, amit egy másik belga lemezkiadó, a Vinyl Invasion adott ki.

A banda feloszlott, miután 1987-ben elmentél az Ostrogoth-hoz, mi volt ennek az oka?
Sok személyes dolog volt Marc VC és köztem, amiről nem fogok ebben az interjúban beszélni. …. Egy újrakezdés az Ostrogoth-tal akkoriban jó ötletnek tűnt, és egy nagyszerű albumot eredményezett! Feelings Of Fury!! Egy mestermű, ahol részt vehettem a produkcióban és még többen….
Mivel magyarázod, hogy a Crossfire az 1980-as évek vége óta egyfajta történelmi lábjegyzet lett, talán leginkább az olyan neves előadókkal való stúdiómunkádról emlékeznek rád, mint a W.A.S.P., a Twisted Sister, Glenn Hughes és még sokan mások?
Nagyszerű volt és megtiszteltetés, hogy a történelmi lábjegyzet része lehettem… ahogy már mondtam, csak azt tettük, amit akkoriban tehettünk, és úgy gondoltuk, hogy ez volt a helyes….Később élő és stúdió hangmérnök lettem sok zenekarnál, mint például a W.A.S.P., akiknek szintén felvettem és kevertem néhány dalt a stúdiómban, Glenn Hughes, akivel felvettem egy élő albumot az úton; Freak Flag Flying, 11 évig dolgoztam ennek az embernek is…csodálatos ember és hang!!! A Twisted Sisterrel 15 évig dolgoztam F.O.H.-ban és 2016-ban, amikor abbahagyták, Dee Sniderrel és a szóló projektjével folytattam, akivel szintén felvettem egy élő albumot és dvd-t …és még egy utolsó dolog, mielőtt a Covid és 2 stroke véget vetett a hangmérnöki karrieremnek, a Sons Of Apollo. Európai turnéja volt F.O.H.-ként és felvettem a „Live In Plovdiv” élő albumot és dvd-t egy klasszikus zenekarral és kórussal….. És még sok más zenekar az évek során, akikkel felvettem vagy élőben úton voltam; mint a JSS (Jeff Scott SOTO) több mint 20 éve a világ minden táján!! 2 nagyszerű album az AFFAIR & MYSTERY-vel és még sok más….
Peter, köszönjük szépen a válaszaidat, mik a záró szavaid olvasóinknak?
Megtiszteltetés volt ezt az interjút megcsinálni… egy kis szarkazmus van benne, mivel ilyan beállítottságú vagyok . Remélem, elég jó választ adtam neked & örömmel fogom látni ezt a beszélgetést a sajtóban … amikor készen áll és megjelenik!!! Továbbra is hallgassátok az összes nagyszerű zenét, mivel sok van odakint, és néhány az enyém … ;-)))
Keep it Fucking Heavy !!!
