rattlead.hu
Tavaly sajnos sok zenész hunyt el. Köztük volt Matt Vinci, a kultikus Liege Lord zenekar formáció USPM basszusgitárosa. Az ő emlékének szentelve adott interjút Anthony Truglio gitáros. (Szomorú hír: 2024. március 10-én elhunyt Paul Nelson gitáros is.)
Tony, a zenekar 1982-ben Judas Priest cover zenekarként indult Deceiver néven. Milyen volt a felállás és hogyan álltatok össze?
Tudom, hogy azt írják, hogy Judas Priest cover zenekar voltunk, de a Maiden, Priest, Scorpions és mások nótáit is játszottuk. Frank (Cortese) és én unokatestvérek vagyunk, így gyerekkorunkban mindig is klasszikus rockot, hard rockot és metált játszottunk. Frank a középiskolában találkozott Matt-tel. Egy évvel idősebbek voltak nálam. Ők ketten együtt játszottak egy zenekarban, és én mindig elmentem megnézni őket Matt házában gyakorolni. Miután elváltak útjaik, mindig Franket zargattam, hogy hárman együtt zenéljünk. Az első felállás Matt, Frank, Andy és én voltunk. Mindig kerestük a megfelelő énekest, és kipróbáltunk néhányat, de akkoriban a környékünkön nem sokan voltak oda a metálért. Hallottunk Andy-ről, levadásztuk őt, és ő örömmel jött is.
Ez volt az első zenei tapasztalatotok mindannyiótok számára?
Ami egy igazi zenekart illeti, igen, ez volt az első zenekarunk. Mint egy olyan zenekar, amely keményen dolgozott és zenei céljai voltak.
Egyébként mely Judas Priest albumok voltak akkoriban hatással rátok?
Nagy hatással voltak ránk a korai Judas Priest albumok, mint például a Rocka Rolla – British Steel. Azt mondanám, hogy a Stained Class volt a kedvencünk.
Sikerült fellépnetek nagyobb nevek előzenekaraként?
Deceiver néven léptünk fel először, és azt hiszem, a legnagyobb zenekar, akinek az előzenekara voltunk, a Madame X volt.
Mikor csatlakozott a zenekarhoz Matt Vinci, aki Carlo Moscardini helyére lépett? Mi volt a helyzet a zenei múltjával?
Először is szögezzök le, ami a neten van, azhamis infó. Hogy Camdenből, CT-ből jöttünk. Stamfordból származunk, bár tényleg connecticutiak vagyunk. Mint ahogy az is, hogy Matt volt az eredeti basszusgitáros. Carlo Joe Comeau barátja, és ő játszott a Wacken koncerten, amin Matt és én nem voltunk jelen.
Stamfordból, Connecticutból jöttetek. Mi a helyzet a metal (klub)színtérrel azokban az időkben? Tudnál erről többet mesélni nekünk?
A stamfordi metal színtér akkoriban kicsi volt, és sok barátunkból állt. Nem voltak metal klubok. Kültéri parkolók sörrel és egy nagy kazettás lejátszóval, amivel felpörgettük a zenénket.
Mi késztetett titeket arra, hogy a zenekar nevét Liege Lordra változtassátok?
Deceiver néven 1983-ban vagy 1984-ben felvettünk egy 4 dalos demót a Carriage House-ban egy Priest-dal, egy Maiden és az első eredeti metal dal, amit én írtam. Ez főleg azért volt, hogy koncerteket szervezhessünk. Ezután elkezdtünk több dalt írni, így a koncertjeink inkább 50%-ban feldolgozások és 50%-ban saját dalok voltak. Egyre több és több saját dalt adtunk hozzá, míg végül abbahagytuk a feldolgozásokat. Úgy éreztük, hogy szükségünk van egy kreatívabb névre, ami illik a zenekarhoz, és az összes ötletünk után úgy éreztük, hogy Matt ötlete, a Liege Lord név illik hozzánk a legjobban.
A demók 1985-ben jelentek meg. Valóban azt reprezentálták, amivel a Liege Lordot akartátok nevessé tenni?
Azt hiszem, az 1985-ös demó jól reprezentált minket abban az időben. Sok magazin és Fanzine jól fogadta, ami elkezdte felhívni ránk a figyelmet az USA-ban, Európában és a világ más részein. Úgy éreztük, hogy egyre inkább nemzeti zenekarrá váltunk, és már nem csak egy helyi zenekar voltunk.
Mielőtt elkezdtetek dolgozni a harmadik, Master Control című albumotokon, két tagcsere történt: Andy Michaud énekes helyett Joe Comeau, míg Pete McCarthy gitáros posztjára Paul Nelson csatlakozott. Mi volt ennek az oka? Mit tudsz mesélni az új tagok zenei hátteréről?
Pete más irányba akart elmenni, ezért különböző gitárosokat hallgattunk meg, és úgy éreztük, hogy Paul jól illeszkedik ahhoz, amit csinálunk. A BTMT felvételei és a turnézás után úgy döntöttünk, hogy egy másik énekesre is szükségünk van ahhoz, hogy elérjük azt a hangzást, amit kerestünk. Nehéz döntés volt, mert mindannyian jó barátok voltunk. Az első demó, amit kaptunk, Joe-é volt, és elképesztően hatott! Kipróbáltunk még pár embert, de azt hiszem, rögtön tudtuk, hogy Joe az igazi, így felhívtuk és felkértük, hogy csatlakozzon.
Ők is részt vettek a dalszerzésben? Mennyi időbe telt, amíg kitaláltátok az új anyagot?
Pete a Freedoms Rise után távozott, így nem volt köze a BTMT-hez vagy az MC-hez. Paul azután érkezett, hogy megírtuk az egész BTMT-t, de játszott néhány nagyszerű gitárszólót. Joe és Paul is írt az MC-hez. Dolgoztunk még néhány dalon Andyvel, de nem használtuk fel a szövegeit. Joe és Matt írta az összeset.
A Metal Blade kért tőletek új anyagot a felvételek előtt?
A Metal Blade kért tőlünk egy demót a BTMT-hez, amit a próbastúdiónkban készítettünk el a gitártanárunk, Chris Risola (SteelHeart) segítségével. Ez egy gyors, alacsony költségvetésű demó volt. Ezután felajánlottak nekünk egy 2 albumos szerződést.
Egyébként hogyan kerültetek hozzájuk, miután otthagytátok a Black Dragont és a Combat Recordsot? Csak egy egylemezes ajánlatot írtatok alá, vagy hosszabb távra számítottak rátok?
Jim Matheos a Fates Warningtól javasolta Brian Slagelnek, hogy nézzen meg minket, és Brian felajánlott nekünk egy 2 albumos szerződést. Az MB hosszabb szerződést ajánlott nekünk a Master Control után, de feloszlottunk.
Bevonultatok a Carriage House stúdióba, majd hogyan zajlottak a felvételek? Felkészültetek az új album felvételeire?
David Wayne a Metal Church-ből Terry Date-t javasolta producernek, így felvettük vele a kapcsolatot és elrepültünk vele CT-be. Sokat próbáltunk, így zeneileg már megvoltak a dalok. Joe teljesen új volt a zenekarban, és a felvételek megkezdése előtt rendelkezésünkre álló rövid idő alatt tényleg mindent megtett a sikerért. Nagyon sokat tanultunk Terry-től, nagyon tanulságos élmény volt.
Olyan zenei stílust játszottatok, amely az amerikai power agresszívabb oldalát mutatja?
Igen, nyilvánvalóan nagy hatással volt ránk a NWOBHM, a Scorpions és még sok minden más. Olyan dalokat írtunk, amiket természetesnek éreztünk, nem próbáltunk úgy hangzani, mint bárki más.
Egyetértesz azzal, hogy egy egészséges mennyiségű speed és thrash metal hatás lopakodik a zenekar hangzásába, és ez leginkább itt a Master Controlon érződik?
Határozottan. Szerintem a Burn To My Touch-on is hallható ez. Sok különböző metal stílusért rajongtunk.
Van egy egyértelmű NWOBHM hatás is, ami felbukkan a dallamokban, riffekben és az énekes előadásmódban?
Természetesen a Priest és a Maiden közvetlen hatással volt ránk, de imádtuk a Ravent, a Motorheadet és nagyon sok új zenekart is, akik akkor tűntek ki.
Minden dalnak megvan a maga sajátos hangzása és személyisége anélkül, hogy a minőséget feláldoznátok?
Azt mondanám, hogy igen. Matt és én mindig együtt dolgoztunk. Sok időt töltöttünk azzal, hogy ötleteket találjunk ki.
A legtisztább és legriffesebb teljesítményt nyújtottátok ezzel az albummal?
Mindig is azon próbálkoztunk. Nem hiszem, hogy a környékünkön lévő stúdiók igazán értették meg ezt a zenei stílust. Nagyon fiatalok voltunk, és megpróbáltuk a legjobbat kihozni magunkból.
Ha a Master Controlt a zenekar korábbi albumaihoz hasonlítjátok, az hatalmas előrelépés? Ekkor voltatok a csúcson?
Büszke vagyok mindenre, amit csináltunk, de azt is hiszem, hogy a Master Controlnál megtaláltuk azt, amit kerestünk.
Úgy gondolod, hogy az előző két album nagyon jó 80-as évekbeli USPM, de hiányzott belőlük a Master Controlban található tiszta tökéletesség?
Ezzel egyetértek. Tinédzserek voltunk, amikor azokat az albumokat készítettük. Élveztünk élőben játszani azokat a dalokat, és Joe egy teljesen más hangzást adott hozzá, amivel nagyon elégedettek voltunk.
Milyen koncertek/turnék voltak a lemez támogatására?
A turnék mindig csodálatosak voltak, de anyagi támogatás nélkül kemény munka volt. Mindent magunk csináltunk. Nem aludtunk, nem ettünk, de minden este felálltunk a színpadra és a 100%-ot hoztuk.
Mostanában aktívak vagytok (2012 óta). Terveztek egy új lemezt? Mik a jövőbeli terveitek?
Megvannak az új dalok demó formátumban, és szerintem ez lesz a legjobb albumunk. A Master Control stílusából gyökerezik. Hosszú folyamat áll mögöttünk, de reméljük, hogy még idén felvesszük.
Mit szeretnétek, hogyan emlékezzenek Matt Vincire?
Matt a legjobb barátom volt 12 éves korom óta. Olyan volt nekem, mintha a közeli testvérem lett volna, és minden nap hiányzik. Ő volt az egyik legtehetségesebb művész, akivel valaha is volt szerencsém együtt dolgozni. Szeretném, ha úgy emlékeznének rá, amilyen csodálatos ember volt. Az új albumon az ő zenéje és dalszövegei lesznek hallhatóak, és mindent megteszünk, hogy életben tartsuk az örökségét.
Tony, köszönjük szépen az interjút. Van zárszavad az olvasóinknak?
Köszönöm David, hogy tiszteletedet tetted Matt iránt. Alig várom, hogy hamarosan új zenével ajándékozzuk meg rajongóinkat és barátainkat.