Fémforgács
Szicília kiemelkedő kulturális örökséggel büszkélkedhet, mely még Európa szinten is kiemelkedő. Tekintve, hogy a szigetet több civilizáció népei is belakták, igazán az okozna meglepetést, ha másképp volna. Napjainkban is igen élénk kulturális élet folyik ott, metálzenekarokat is lelhetünk szép számmal. A Gates of Eden hamarosan érkező (fizikai formában) Passage to Babylon c. lemeze az illusztris példa rá, hogy egy gazdag kulturális közeg egyedi látásmódja, s nem utolsó sorban elhivatottsága milyen különleges alkotásokat eredményezhet.
Lemezkritikánk megkezdése előtt szükséges kitérni a szicíliai népzenére, annak felépítésére, mert jelen írásban leírtak ezen ismeretek birtokában lesznek érthetőek. A szicíliai népzene jellegzetessége, hogy elsősorban nem a szárazfölddel, hanem a szigeten megforduló népek zenéjével áll szoros kapcsolatban. Görög-Bizánci dalok, a jellegzetes arab makám, valamint spanyol hatások érvényesülnek, mely egy rendkívül diverz, egyedi fúziót alkot. Vájt fülűek ki-ki hallhatják az egyes népek dallamait, elemeit a szicíliai dalokból. Jelen lemezünk első számában, a Visions From The Mirror elején például már rögtön felismerhetőek a görög dallamok.
Csakhogy a Gates of Eden nem pusztán szicília népzenéjét elegyíti progresszív metállal, hanem közel-keleti témákat, dallamokat dolgoz fel. Leírva kusza elegynek tűnhet, de a közel-keleti és szicíliai zenék kiválóan fúzionálnak, minderre pedig a progresszív metál teszi fel a koronát. Ez pedig nem lehetne működőképes egy hozzáértő zeneszerző nélkül; a hangzásvilág egységes, alkotónk, Tregor Russo kitett magáért. Lehetséges, hogy a szicíliai népzene arab hagyatéka is hozzátesz ahhoz, hogy a képlet ilyen jól működjön.
A Passage to Babylon nem tolja el korlátinkat a végletekig gyors tempóval, agresszív gitárjátékkal, sem pedig hangszálszaggató hörgéssel. Lassabb tempók, nyugodtabb dallamok jellemzik. Az album esetében a metal inkább afféle fűszer, egy eszköz, mely kidomborítja az ókori kelet vadságát. Kevésbé nehéz hangszerelése miatt az albumnak lesz egy hangsúlyos világzenei beütése, így azon stílus kedvelőinek is elnyerheti tetszését. (Az már egy teljesen más kérdés, hogy egy világzene-rajongó miért olvasna Fémforgácsot.). Közel-keleti fantázia, ókori filozófia, belső érzések jelennek meg a szövegvilágban, könnyen elmerülhet az ember gondolataiban, míg e lemezt hallgatja. A Gates of Eden ezzel a lemezzel utazásra invitál minket az ókori keletre.
Mindezek ellenére nem egy könnyen emészthető korongról van szó, mert a sokféle alkotóelemet, kiszámított tempót, európaitól elütő ritmust meg kell szokni. Elképzelhető, hogy a tiszta magas férfi vokál sem nyeri el mindenki feltétlen tetszését. Az ének jelen esetben szakralitással ruházza fel a dalok hangulatát. Ahhoz, hogy igazán élvezhessük a Passage to Babylon nyújtotta élményt, saját magunknak is le kell lassítani gondolatainkat. De talán pont ez az, mely kiemeli a többi közül. Sokat hozzátesz az élményhez a változatos hangszerválasztás is, mely többféle dobot, sípot, pengetős hangszert is magában foglal. Emiatt az egyes dalok néhol kaotikusnak hatnak, mintha csak egy ókori piac forgatagába csöppentünk volna. A riffek néhol mintha önismétlésbe hajlanának…
A zeneszerző, Tregor Russo aktív alakítója a szicíliai kulturális életnek, zenetanár s a Gates of Eden mellett legalább négy zenekarban aktív, melyek death metal,doom metal, gothic metal és progressive rock/metal stílusban játszanak. Egy, az ókori szicília tradícióit, történeteit összefoglaló könyv szerzője is, tevékenységét számos díjjal ismerték el. Lelkesedése és töretlen elhivatottsága a Passage to Babylonon is érződik; ez a fajta kíváncsiság, egyedi látásmód az, ami oly különlegessé teszi.
A metal, mint műfaj jelenleg stagnáló állapotban van, extremitásban elérte a zenitet, új utakat kell keresnie, ha releváns kíván maradni. Jelen albumunk nem tökéletes, de az általa kijelölt csapás olyan lehetőségeket rejt, melyek szignifikánsak lehetnek a metal jövője szempontjából. Egyáltalán nem biztos, hogy mindenkinek azonnal elnyeri tetszését, de Gates of Eden a Passage to Babylon c. lemezével felvázolt egy lehetséges útvonalat. Igazi kuriózum született.