„Nem tervezek semmit, majd ahogy hozza az élet, úgy alakul a Gutted sorsa”

rattlead.hu

Sanyi, sok szeretettel üdvözöllek magazinunk nevében. Véleményed szerint milyen a jelenlegi death metal színtér/mezőny helyzete és merre tart?

Sziasztok, Üdv Mindenkinek! Szerintem nagyon sok zenekar van manapság, ami nem feltétlenül gond, csak én ezt már nem tudom követni. Nem mondom, hogy egyáltalán nem hallgatok új bandákat, de legtöbbször, mikor death metal-ra vágyom, akkor a régi kedvenceket veszem elő. Szerintem szinte semerre nem tart a death metal, sok-sok éve megakadt és egy helyben topog, szinte nulla progresszió jellemzi ezt a stílust, ami nem gond, mert a régi elemek újra hasznosításával is készülnek nagyon jó lemezek. Lehet, hogy a death metal-nak nem is kell igazi progresszió…

Az utóbbi 4-5 évben fedeztél-e fel különleges, előremutató death metal bandákat?

Szerintem az előző válaszomban benne van minden, amit itt kellene elmondanom. Sok jó death metal lemez van jelenleg is, de igazán előremutató vagy különleges kiadvány szinte nulla.

Szerinted mi volt a ’80-as évek végén/’90-es évek elején bekövetkezett death metal boom oka?

A nyolcvanas évek végén az akkori fiatalság egy része vágyott valami durvább, gyorsabb, keményebb zenére. Addigra a heavy metal tetőzött, megírta a maga klasszikus lemezeit, a speed/thrash metal vonal is okádta a klasszikus lemezeket, de sokan másra, durvábbra vágytak. Az énekhang eltorzítása, hörgéssé változtatása volt az egyik kiinduló pont szerintem, mivel az akkori death metal zenék nem feltétlenül voltak sokkal keményebbek, mint egy-két, akkori thrash banda lemeze. Ehhez hozzá párosult még a szövegek, borítók durvábbra formálása és nagyjából kész volt a death metal. Nyilván nem csak ennyi történt, de ezt én, akkor, így éltem meg.

Az utóbbi 2-3 évben a Covid ellen harcoltunk, rád ez milyen hatással volt?

Én alapjáraton egy utazós, pörgős, koncertre/fesztiválra járó ember vagyok, szóval eléggé beleszólt az életembe, volt is némi magány/befordulás, de ennek már vége, visszatért az élet normál kerékvágásba.

Idén új Gutted anyag látott napvilágot, miért  „csak” Ep?

Volt egy szöveg ötlet a fejemben, egy rövid koncept történet, amihez elegendő volt egy EP hosszúság is, innen jött, hogy most csak egy kislemez fog megjelenni, mert nem akartam a sztori mellé mást is rögzíteni.

Íródott esetleg több nóta, amelyek nem kerültek fel a kiadványra?

Nem, csak ezek készültek el, nincs a fiók tele, fel nem vett Gutted nótákkal.

Hogyan álltak össze az új szerzemények? Egy az egyben te írtad meg azokat?

A történet, a szövegek, a borítókoncepció minden tőlem származik, de a zenei rész Borka Zoltán-t illeti. Ő írta meg a dalokat, az én kis szóban elmondott instrukcióim alapján.

Mikor kezdtél el egyáltalán a friss dalok megírásának, kidolgozásának? Milyen ötleted, koncepciód volt?

2022 nyarán jött az ötlet, hogy kellene készíteni egy kislemezt és azt hiszem, akkor is kerestem meg Zoli-t, de erre most pontosan nem emlékszem. Az anyag történet része, akkor már megvolt a fejemben, a zenei koncepció pedig az volt, hogy legyen ez a kislemez kicsit old school-abb megközelítésű, ne feltétlenül a zenei káoszról szóljon. Ez volt a kiinduló pont, ilyen irányban indult el Zoli is a dalírással.

Hogyan találtad meg az anyag feljátszásához a zenészeket?

Zolit a Sin of God-ból ismertem, felhívtam az ötletemmel, neki is tetszett a dolog és nagyon hamar egy hullámhosszon voltunk. Krzysztof Klingbein dobost, Drótos Gábor ajánlotta nekem, őt e-mail-ben kerestem meg, elküldtem neki a demókat, amik nagyon tetszettek neki, így ő is nagyon hamar igent mondott a dologra.

Mit kell tudnunk a felvételekről? Hol és hogyan zajlottak, mennyi időt vett igénybe, milyen hangulatban telt stb.?

Közös, zenekari felvétel nem volt, mindenki külön vette fel a részét. Az éneket Várpalotán vettük fel Drótos Gáborral, a gitárokat/basszusgitárt otthon rögzítette Zoli Szentesen, Krzysztof pedig Lengyelországban, a saját stúdiójában dobolta fel a kislemezt. A felvételek nem tartottak sokáig, mindenki nagyon hamar végzett a saját részével.

Saját szavaiddal, mit mondanál a végeredményről? Beszéljél róla kérlek részletesen!

Ahogy már említettem, egy kicsit régi sulisabb ez az anyag, de ez a koncepció része is volt. Nekem tetszik a végeredmény, semmit sem változtatnék rajta. Nagyon tetszik a lemez hangulata, az íve, ahogy szépen felépítkezik a végére és az utolsó nóta, a „Whispers In The Night”, ahogy lezárja a lemezt. Erre a dalra készült egy nagyon profi videó klip is a MinusFilm segítségével, a YouTube-on megtekinthető. Szerintem nincs az anyagnak kislemez érzete, persze rövidebb valamivel, mint egy Gutted nagylemez, de összességében semmi nem hiányzik róla, és nincs is olyan nagy percben mérhető különbség sem egy nagylemezhez képest.

Vendégek is közreműködtek az Ep-n. Kik ők és hogyan esett rájuk a választásod? Sikerült némi extrával hozzájárulniuk az összképhez?

A bevezető és a levezető részt Drótos Gábor írta és játszotta fel, amik szerintem nagyon kellemes horror hangulatot adnak az anyagnak. Ő mellette a lányaim és a húgom szerepelnek még a lemezen, akiknek a hangjai tették teljessé a horrorfilm érzést.

A végeredménnyel, a hangzással elégedett vagy? Beváltotta a hozzáfűzött reményeket?

Teljes mértékben elégedett vagyok a hangzással, szerintem kihoztuk belőle a maximumot és megállja a helyét a nemzetközi death metal mezőnyben is.

Új anyag, új kiadó, utóbbiról mit kell tudnunk? Hosszú távú együttműködésben gondolkodtok?

2020. február végén játszottunk Moszkvában a kiadó fesztiválján, ott beszélgettünk először egy lehetséges közös munkáról. Mikor elkezdődött a lemezírás, akkor megkerestem újra őket, és mivel még mindig érdekelte őket a dolog, így hamar nyélbe ütöttük a dolgot. Csak erre a kislemezre szól az együttműködés.  A Coyote Records elég ismert név az underground death metal világában, ezért is esett rájuk a választás.

Volt a kiadónak valamilyen elvárása irányotokban?

Semmi, teljes mértékben szabad kezet adtak.

Eddig milyen visszajelzéseket kaptatok? Hogyan fogadták a rajongók/a szakma az Ep-t?

Eddig csak jó véleményekkel találkoztam, de az látszik, hogy ez „csak” EP, nem írnak róla olyan sok helyen, nem keltett akkora feltűnést, mint egy nagylemez. Ezt egy kicsit bánom is, mert szerintem nagyon jól sikerült.

Tervezel-e a jövőben koncerteket, esetleg turnét? Van-e hivatalos Gutted felállás?

Jelenleg nincs a zenekarnak koncertképes felállása. Nem tudom, hogy ez a jövőben fog-e a változni vagy sem, de jelenleg nem dolgozom azon, hogy legyenek koncert fellépések. Nem tervezek semmit, majd ahogy hozza az élet, úgy alakul a Gutted sorsa.

A korábbi albumaitok beszerezhetők még? Mutatkozik irántuk igény/kereslet?

Már csak a Martyr Creation-ből van még nálam pár példány, a többi, legalábbis nálam, már elfogyott.

Van esetleg esély arra, hogy valaha/valamikor összeálljon a Hajnali Sándor, Hujber Krisztián, Matola Istán, Selmeczi András, Kovács Zsolt alkotta zenekar? Jelenleg érdekeltek még a metal körforgásban? Tartjátok egymással a kapcsolatot?

Erre pontosan nulla esélyt látok, mivel szinte egyáltalán nem beszélek velük. Nincs harag vagy ilyesmi, csak így alakultak a dolgok. Sömével néha összefutok, itt a helyi Nyolcas Műhelyben egy-egy koncerten, jókat nosztalgiázunk, de ennyiben ki is merül a dolog. Szerintem egyikőjük sem zenél már.

Sanyi, köszönöm szépen válaszaidat! Minden jót és sok sikert kívánok! 

Én köszönöm a lehetőséget és minden jót kívánok nektek és az olvasóknak!

Navigáció / Forrás

Ez a cikk(részlet) a(z) rattlead.hu nyilvánosan, bárki számára elérhető RSS csatornájából került automatikusan megjelenítésre. A fenti linkre kattintva eredeti helyén és teljes terjedelmében tekinthető meg. A cikk(részlet)-ben megjelenített fotók és egyéb képi anyagok közvetlenül az eredeti forrás tárhelyéről töltődnek be, azok a metalindex.hu szerverére nem kerülnek feltöltésre. Bármilyen szerzői jogi jellegű kifogás esetén kérjük az eredeti forrás megkeresését, akik felelősségel tartoznak az általuk feltöltött és megosztott tartalomért. Kérés esetén természetesen a metalindex.hu azonnal megszakítja a cikk(részlet) átvételét az eredeti forrástól, ha bármilyen okból szerzői jogi problémák merülnek fel.