SEVENTH WONDER – Tiara

Kiadó: Frontiers Music s.r.l. Weboldal: http://www.seventhwonder.se/ Kiadás éve: 2018 Stílus: Progressive Metal Brief Sum: After eight years we finally can listen the new wonder from swedish group. The ’Tiara’s song’ video already summarize the value of SW for us and we cannot find any negativ impression. They made a very high quality progressive metal album as only they can do. The bass guitar dominance is an essential part of SW but twin-solos and the very complicated but short melody portions what build up a SW song usually. This is the album of the year for me!   Nyolc év után a Frontiers gondozásában ez év októberében megjelent a Seventh Wonder zenekar Tiara című, ötödik stúdióalbuma. Igaz, még van három hónap az évből, de számomra megvan az év lemeze. Gyaníthatóan ez is koncept album, de ez nem annyira egyértelmű, mint a Mercy Falls esetében, nekem legalábbis két napi hallgatás után bár kezd összerázódni a dalok szövegeinek egymásra épülése, de még nem állt össze. Ha valaki nem ismerné a zenekart, annak egy-két szóban bemutatnám, először a tények. Kétezerben alakultak, svédek. A három, jelenleg is aktív, alapító tag a basszer Andreas Blomqvist, a gitáros Johan Liefvendahl, és a billentyűs Andreas Söderin mellett a dobos Stefan Norgen alkotja a hangszeres kvartettet. A mikrofon előtt a Kamelot-ból ismerős Tommy Karevik remekel. Tényleg csak annyit figyelemfelkeltésnek, hogy Kareviknek a Kamelot a side project, és nem az SW. Nos, ezt már tudjuk, de most jön a neheze: elmagyarázni, hogy milyen zenét is játszik ez a zenekar? Hivatalos besorolása progresszív power metal. Tény, hogy nagyon összetett zenét játszanak, de nem úgy kell elképzelni, hogy néhány zeneőrült egymás mellett játszik, és kapkodják ki egymás elől a szólórészeket, ahol orgazmusig lehet nyúzni a gitárt vagy a billentyűket, és van mellettük egy ügyes ritmusszekció, meg egy aranyhangú énekes, és kész a világsiker. Megpróbálom leírni, amit hallani kell: a vezérhangszer a basszusgitár; majd minden szólót ikerben játszik a szólógitár és a basszus; majdnem minden dalban gitárszóló, szinti szóló és basszus szóló is van. De most jön a lényeg, hogy általában ezek nem egymás után, hanem egymás alatt, azaz egyszerre szólnak. Ezeket én dupla szólónak hívom a későbbiekben, csak hogy meg lehessen különböztetni. Viszont az, csak most esett le, ahogy hallgattam a lemezt, hogy az énekdallamok kicsit sem követik a zene dallamát, csak a ritmusát, és mégis vagy pont ezért egy tökéletes zenei elegyet alkotnak. Ha valamihez akarnám hasonlítani, akkor olyan, mintha a Dream Theater hangzásvilágát elegyítenénk a Messuggah ritmusaival, megfejelve egy teljesen egyedi énekkel. Nos, ha nem tudtam felkelteni az érdeklődésedet, akkor immár kijelenthetjük, ez a kritika nem neked szól. Ha viszont igen, sőt talán már ismered is ennek a svéd együttesnek az eddigi munkásságát, akkor elemezzük ki a lemezt… Jöhet? Ezt a szójátékot már a bevezetőben el akartam sütni, de eddig bírtam: a „Tiara” a Hetedik Csoda ötödik csodája. Kicsit kisérletezgetősebb, mint elődjei, industrial dallamfoszlányok is felütik fejüket, de van itt gregorián ének is. De nem kell aggódni, megmaradnak az SW eredeti stílusjegyei, azaz a basszus vezérelt dallamok, a dupla és ikerszólók, a zakatoló/zaklatott, rövid riffek, a precíz és kreatív ritmusszekció, és az hihetetlen egyedi ének. Az album törzsét a három tételes Farewell alkotja, de különlegességében a The Truth számomra a csúcspont. Átlagos számhosszúság hét perc. De menjünk bele még részletesebben! Mikroszkópot fülre! Arrival – másfél perces bevezető, akusztikus rész. Félrevezetően egyszerű, én kihagytam volna… de lehet, hogy ezzel akarja elaltatni a gyanakvásunkat a zenekar, és kapjuk majd a döbbenetet… The everones - …és így is lett. Egy húzós riffel kezd, Dream Theater korai évek magasságában vagyunk. Van egy furcsa, Daft Punkos, torzított énektéma is benne. A dob sodró lendületet ad a számnak, és feltűnik a SW örök védjegye, a nagyon bonyolult basszusfutam. A szólórésznél már kapjuk a rövid és bonyolult ritmusképleteket, ami a banda nagy sajátja. Dream Machines – ez egy jól énekelhető nóta, koncerteken biztos fénypont. Itt is őröl a gitár, de a szinti maszatol alatta, ettől különleges az elegy. Felbukkan az akusztikus gitár, hallunk egy tekerős gitárszólót, ami ritka az SW-nél. „We keep pumping like machines, we are immortals!” A végére azért jutott egy basszusszóló is. Against the grain – Tommy elemében van, a refrén telitalálat. Duplaszóló – basszus/gitár, majd gitár magában, ilyenkor Johan egy kicsit felgyorsítja a tempót, mutatva, hogy ő ilyet is tud. A két Andreasnak nincs szégyenkezni valója, ők is megmutatják, hogy tudják használni hangszereiket. Victorious – A refrén hangulatos, magával ragad, de a SW rövid és változatos futamai előtte és utána visszahúznak, nagyszerű a szám hangulati kettőssége. Tiara’s song – az album első klipjét erre a számra készítették. Ez a Farewell dal-trilógia első része. Valóban az album (zenei) csúcspontja. Egy nagyon összetett szám, lassan indul, tele virtuóz szólóval, fülbemászó refrénnel. Pont ahogy csak a SW tudja. Goodnight – Zongora és ének, de beledörren a gitár. Majd az ének tovább lágyul, és visszajön a zongora. De a villanygitár újra teret nyer. Az énektéma már ráhangolódik a fémes hangszerekre. Billentyű és basszus duó, ami a gitárt vezeti fel. A dob végig olyan tempót üt, hogy az egész szám – mi is a jó szó – magasztos hangulatú. Az outro pedig dobozgitáros, tábortűzéneklés az előző számmal. Beyond today – a Búcsú harmadik része, ebben Tommy egy női énekessel akkorát énekel, hogy libabőrős leszel, szimpla zongora futamok vannak alatta, a végén hegedűszóló. The Truth – akusztikus basszus szólóval kezd, három versszakon át építkezik, majd jön a férfikórus, és a női énekszóló. By the light of the funeral pyres – az album talán legmetálosabb száma, zakatoló riffekkel, húzós énekdallamokkal, kellemes, kétlábgépes galoppozással. A szám kétharmadánál billentyű és gitárszóló, a basszus nem kap szólórészt, de nem is hiányzik, mert pont ugyanazt a dallamot játssza, mint a szóló hangszerek. Van kérdés? Damnation below – a tempó lelassul, a gitár kemény alapot ad – az alaptéma már-már arcpirítóan egyszerű, majd a basszusfutamok lágyítják az összképet. Rádiós bejátszás, ikerszóló és duplaszóló is belefér még a szám végére. Procession – Negyvenöt másodper az egész, orgona kisérettel egy énekszóló. A szövege pedig „Most, hogy tisztul a füst, látjuk, hogy magunkon viseljük bűneinket. A kezünk által zárjuk le örökre a sorsunkat. Látni az ő igazságát már késő.” Itt csak azért csillantom meg fordítói vénámat, mert láttatni akarom, hogy milyen témákat dolgoznak fel. Nos, ilyeneket… Exhale – Rövid, dögös gitártémák és gyorsuló-lassuló dob mellett, Tommy nagyot énekel. A szólót egy új alapdallam vezeti be, mintha egy másik szám kezdődött volna el, a billentyű és gitár felelget, majd a basszus is önálló szólórészt kap. Ez után már úgy jön vissza a refrén, hogy alatta legalább egy, de akár több hangszer is saját útját járja (nem akarom már a ’szóló’ szót újra használni). Sajnos a hangzás csak 98%-os, valahol le van keverve a kórus, de ennyi bajom legyen csak a hangmérnök munkájával! Az album messze mélypontja, hogy a billentyűs nem mindig találja el a helyes tónust, azaz amit játszik rendben van, de ahogy az megszólal, az nem százas. Ettől még nálam az év lemeze! Ha nem is teljesen, de részben el tudtam magyarázni, hogy én miért vagyok hatalmas rajongója a Seventh Wonder-nek, és egy picikét is, de átjött, hogy milyen érzések tódultak fel bennem az album hallgatása során, és ezután lehet, hogy te is meghallgatod majd ezt a lemezt, és megengeded magadnak, hogy magával ragadjon, akkor ez a pár óra, amit ennek a cikknek a megírásával töltöttem, már nem volt hiábavaló. SAMPLE: YouTube link Tracklist: 1. Arrival 2. The Everones 3. Dream Machines 4. Against the Grain 5. Victorious 6. Farewell (Part 1: Tiara's Song) 7. Farewell (Part 2: Goodnight) 8. Farewell (Part 3: Beyond Today) 9. The Truth 10. By the Light of the Funeral Pyres 11. Damnation Below 12. Procession 13. Exhale

Pontszám: 10

Navigáció / Forrás

--> Kattints ide a cikk folytatásához és eredeti helyén való megnyitásához! <--

Ez a cikk(részlet) a(z) Kronos Mortus nyilvánosan elérhető RSS csatornájából került megjelenítésre. A fenti linkre kattintva eredeti helyén és teljes terjedelmében tekinthető meg.

Szólj hozzá!

Inline
Like-old az oldalt, hogy azonnal értesülj a legfrissebb hírekről!
Inline
Like-old az oldalt, hogy azonnal értesülj a legfrissebb hírekről!